בריאות ותזונה

כמדי שנה: האביב מגיע – ואיתו האלרגיה. כיצד מתמודדים?

נזלת, דמעות בעיניים, גירוד בלתי נסבל? כנראה שאתם שייכים לקבוצת האנשים שמפתחים תגובה חיסונית מוגזמת לאבקנים שמופרשים מהפרחים. כל מה שצריך לדעת על אלרגיה עונתית

אא

מדי שנה, ממש עם הגיע ראש חודש ניסן, אני מתחילה את מצעד ההתעטשויות. חשבתי תמיד שאני מאלו שמתחמקים מעבודות הפסח, אבל אז הבנתי שזה אמיתי, ולא רק אני מפתחת "אלרגיה לניקיון", אלא פשוט מדובר באלרגיה שאופיינית לתקופה זו, שבה מזג האוויר הופך להיות אביבי, ועמו אלרגיה עונתית באוויר. בגלל הפריחה, משתחררים אבקנים מפרחים, מעצים ומעשבים, ומחוללים מהומות בדרכי הנשימה אצל אנשים רבים.

גופם של אנשים בעלי נטייה לאלרגיות, יוצר תגובה חיסונית מוגזמת למפגש עם חלקיקי האבקנים, אותם הוא מזהה כפולשים, נגיפים, חיידקים ועוד. כך נוצרת תגובה דלקתית שגורמת בין היתר לשחרור היסטמינים, חומרים כימיים שמיוצרים במערכת החיסונית, ואחראים גם על תסמיני האלרגיה כמו נזלת ודמעות בעיניים. אז אם אתם סובלים מתופעות של נזלת, עיניים דומעות, שיעול, וגרד של העיניים והאף, כנראה שאתם סובלים מאלרגיה עונתית. אצל חולי אסתמה יכולים להצטרף קשיי נשימה וצפצופים.

בין גורמי האלרגיה הנפוצים ביותר נכללים דשא, עשב, פרחים, עצים, עובש, קרדית האבק, חיות בית, וקשקשי מכרסמים. באלרגיה יש מרכיב גנטי, והיא מתפתחת על פי רוב כבר בילדות. סביר להניח שמי שהוריו או אחיו סובלים מאלרגיה – נתון לאותו סיכון. אצל אנשים מסוימים יכולה האלרגיה להתפתח בגיל מאוחר יותר, בגלל גורמים סביבתיים שונים.

ניתן להיבדק אצל מומחה לאלרגיה כדי לדעת אם אתם אכן סובלים מאלרגיה. הבדיקה אצלו כוללת הזרקת כמות זעירה ומדוללת של אלרגן (החומר שגורם לאלרגיה) מתחת לעור. אם האדם אלרגי לחומר, תיווצר בליטה אדומה.

איך מתמודדים עם האלרגיה הזו? סביר להניח שאינכם יכולים להימנע לחלוטין ממגע עם גורמים שונים, אלא אם כן אתם סגורים בבית כל היום, אבל כדאי לצמצם נזקים: לסגור חלונות בבית וברכב, בעיקר בעת רוחות.

ניתן להשתמש בתכשירים אנטי-היסטמינים שמסייעים בהפחתת ההפרשות מדרכי הנשימה, תרסיסים להקלה על הגודש באף כולל תרסיסי מי מלח, טיפות עיניים להקלה על הגרד. במקרים קשים יותר אפשר גם להשתמש בתרסיסי אף שמכילים סטרואידים או טיפול כנגד אסתמה, אם האלרגיה הובילה להחמרה.

תגיות:בריאותאלרגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה