בריאות ותזונה

כולסטרול, לב, תזונה, ספורט – וכל מה שביניהם

בסך הכל 30% מרמת הכולסטרול בגוף תלויה בנו. איך נשמור עליה מאוזנת? מה אוכלים כדי לייצר כולסטרול טוב ולא רע, ומדוע פעילות גופנית כל כך חשובה?

אא

כמעט באופן קבוע אנחנו שומעים את האזהרות על הכולסטרול. אל תאכלו, אל תתקרבו, אל תתנו לו להשתלט לכם על הגוף. אז נכון, כולסטרול מעלה אסוציאציה שלילית, אך חשוב לזכור שלא כל הכולסטרול מזיק לנו ולגופנו. כמו כל דבר, גם לו הגוף זקוק – כמובן שבמינון מאוד מסוים. הכולסטרול מסייע לגוף לבנות תאים והורמונים מסוימים, ולכן הוא נדרש. אך כאשר יש ממנו עודף, מתחילות גם הבעיות. משקעים של החומר השומני עלולים להיווצר בדם, וכך לגרום לטרשת עורקים ומחלות לב שונות.

70% מהכולסטרול תלוי בגנים. מה שנותר לנו להקפיד, הוא על 30% הנותרים – שנגרמים בעיקר על ידי המזון שנכנס לגוף. אם נפתח הרגלי אכילה נכונים, נוכל לסייע לרמה מאוזנת של כולסטרול בגוף.

אז מה עושים?

ראשית מצמצמים שומן רווי בכל מה שקשור לתפריט האכילה שלנו. מחקרים מצאו קשר בין מזונות עתירי שומן רווי לעלייה ברמת הכולסטרול בדם, ובמיוחד ב-LDL  שהוא הכולסטרול הרע. שבעה אחוזים מכמות הקלוריות היומית יכולה להיות שומן רווי, לא מעבר לכך.

שומן בלתי רווי, דוגמת אומגה 3, עוזר בהפחתת הסיכון למחלות לב. לכן כדאי להעדיף דגי סלמון וטונה, על פני בשר אדום. גם שימוש בחלב סויה או חלב שקדים עשוי לקדם שינויים טובים. אבוקדו הוא מקור נהדר לשומן צמחי בלתי רווי, אבל שימו לב: הערך הקלורי שלו גבוה, אז הקפידו לאכול ממנו במידה.

חשוב מאוד להימנע משומני טרנס – לא זו בלבד שהם מעלים את כמות ה־LDL , הם גם מורידים את כמות הכולסטרול הטוב. מומחים רבים טוענים כי הראוי ביותר הוא להימנע מצריכתם לחלוטין.

הגברת סיבים תזונתיים לתפריט היומי בכמות של חמש עד עשרה גרם ביום, תסייע להפחתה משמעותית של רמות ה-LDL  משום שהסיבים נקשרים לכולסטרול במעיים ומונעים ממנו להיספג שם. סיבים תזונתיים ניתן למצוא בשיבולת שועל, בקטניות, בפירות ובירקות.

פעילות גופנית מסייעת בהפחתת ערכי ה־ LDL ובהעלאת ערכי הכולסטרול הטוב- HDL ועוזרת לכם לרדת במשקל. נסו לבצע בכל יום פעילות גופנית במשך 30 דקות. אפילו הליכה איטית עדיפה על ישיבה סתמית.

אם אתם יודעים שיש לכם סיכוי גנטי למחלות לב, סוכר וכדומה, הפעילות הגופנית חשובה עוד יותר. הקפידו לעבוד על הפחתת השומן הבטני, ושמרו על משקל גוף תקין ככל האפשר.

תגיות:כולסטרולבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה