פסח

10 עובדות שיסייעו לכם להכין את קערת ליל הסדר כהלכתה

כל מה שחשוב לדעת: מה שמים בקערת ליל הסדר, איך עורכים אותה, ואיך הגיעה לשם ביצה?

  • ב' ניסן התשפ"א
צלחת פסח | קערת פסח | קערת ליל הסדרצלחת פסח | קערת פסח | קערת ליל הסדר
אא

הקערה המונחת על שולחן הסדר, ובה משתמשים לאורך כל הסדר, לא הוזכרה במשנה ובתלמוד, ומקורה הוא בדברי הראשונים. לפני עורך הסדר מניחים קערת פסח ובה מרור, חרוסת, כרפס או ירק אחר ושני תבשילין. על צלחת הסדר מניחים שישה דברים: על פי מנהגו של האר"י הקדוש, הדברים מונחים בצורה של שני סגולים, באופן הבא: זרוע מימין, ביצה משמאל והמרור מתחתם באמצע. החרוסת מונחת מתחת הזרוע, הכרפס - תחת הביצה, החזרת - תחת המרור.

הרב זמיר כהן – כל הפרטים על ליל הסדר, בסרטון קצר אחד. צפו

 

קערת ליל הסדר - מאכלים ומנהגים

1. לפני תחילת ליל הסדר יש להכין קערה שבה מונחים כל המאכלים המיוחדים של ליל הסדר. כל מאכל נועד להזכיר רעיון מסוים ועל ידי עריכתם בקערה אנחנו מדגישים את המשמעויות המיוחדות של ליל הסדר.

2. הקערה מכילה שלוש מצות, מרור (חסה או חזרת), כרפס וחרוסת. כשבית המקדש היה קיים היו מניחים גם את בשר קרבן פסח על השולחן, ומאז נחרב המקדש תקנו חכמים להניח בקערה שני תבשילים, אחד זכר לקרבן פסח והשני זכר לקרבן חגיגה שהיו מקריבים בכל יום טוב.

3. המנהג הוא שהתבשיל לזכר קרבן פסח יהיה זרוע (רגל קדמית של בהמה לספרדים, וכנף עוף לאשכנזים)  והתבשיל לזכר קרבן חגיגה יהיה ביצה מבושלת.

4. למה דווקא ביצה זכר לקרבן חגיגה? ראשית, ביצה היא מאכל שמגישים לאבלים לרמוז ש'גלגל חוזר בעולם', ואף אנו מתנחמים שבמהרה יבנה בית המקדש ונוכל להקריב את קרבן הפסח וקרבן החגיגה. הסבר נוסף לביצה: שמה של הביצה בארמית 'ביעא', כלומר בקשה, והיא רומזת בקשתנו שה' ישוב ויגאלנו.

5. ברוב קהילות ישראל נהוג שלא לאכול את הזרוע בליל הסדר.

6. יש הנוהגים לקחת למרור רק חסה, ויש הנוהגים לקחת גם חסה וגם חזרת: את החסה אוכלים ב'מרור', ואת החזרת – ב'כורך'.

7. הספרדים וחלק מהאשכנזים מסדרים את הקערה לפי מנהג האר"י הקדוש: הזרוע מימין, הביצה משמאל והמרור תחתם באמצע, החרוסת תחת הזרוע, הכרפס תחת הביצה, החזרת - למי שנוהג - מתחת המרור.

8. לדעת הרמ"א, יש להניח קרוב יותר לעורך הסדר את הדברים שמגיעים אליהם מוקדם יותר בסדר. הנוהגים לפי הרמ"א יניחו את הכרפס ואת מי המלח במקום הקרוב ביותר לעורך הסדר, אחריהם יניחו את המצות, אחריהן יניח את המרור והחרוסת, ולבסוף את הזרוע והביצה.

9. המצות בקערה צריכות להיות מכוסות במפית בזמן הקידוש ובזמן הגבהת הכוס השנייה, וגלויות בכל שאר הזמן. הנוהגים לפי האר"י גם מפרידים במפית בין מצה למצה בשלוש המצות שבקערה.

10. אין צורך להניח קערת סדר לפני כל אחד מהמשתתפים, או אפילו לפני הילדים הנשואים המשתתפים בסדר בבית ההורים. יש הנוהגים להניח שלוש מצות לפני כל אב משפחה, אבל קערת הסדר מונחת רק לפני עורך הסדר.

עוד בנושא קערת ליל הסדר, לחצו כאן. למקבץ תכנים אודות פסח, לחצו כאן.

ליל הסדר, עם רבי אלתר והילדים - שרים ומסבירים את ההגדה. צפו

תגיות:ליל הסדר10 עובדותקערת ליל הסדרקערת פסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה