חדשות בעולם

ארדואן: סולטן חדש או מגלומן חסר מעצורים?

אם תשאלו את רג'פ טאיפ ארדואן, הוא בסך הכול רוצה להידמות למלכה הבריטית אליזבת, ותו לא. אך מאז התמנה לנשיא טורקיה והכריז על לידתה של 'טורקיה חדשה', בנה לעצמו ארדואן ארמון ענק ומפואר בעל 1,000 חדרים, מרצפות גרניט ירוקות, חדרים שקירותיהם מכוסים משי, בונקרים, תעלות נגד מתקפה כימית, מערכות טכנולוגיות נגד מתקפות, 'חדר חרשים' - למניעת ציתותים, וגם 'חדר מלחמה' תת-קרקעי. הכול על הארמון האדיר שמעורר ביקורות נזעמות

אא

לפני כחצי שנה בלבד החל ראש ממשלת טורקיה לשעבר, רג'פ טאיפ ארדואן, לכהן גם כנשיא טורקיה, ובשעה שהכריז על "לידתה של טורקיה החדשה", הוא כבר נהנה לא רק מסמכויות נרחבות, אלא גם מארמון חדש שנבנה במיוחד בשבילו בעלות של לא פחות מ-350 מיליון דולר.

ארדואן - הידוע כמגלומן ושונא ישראל שנוהג להתלהם בבוטות ואף נחשב כרודן בעיני מתנגדיו, מצא לעצמו מודל לחיקוי בראיון שהעניק לרשת התקשורת הטורקית טי. אר. טי.

כשהתבקש להגיב על טענות וביקורות העם הטורקי שרואה בו 'עריץ' שמבזבז את כספי הציבור לארמונות פאר לטובת עצמו, השיב ארדואן בתמימות, כי הוא בסך הכול רואה את עצמו יותר כמו המלכה הבריטית אליזבת מאשר סולטן בתקופת האימפריה העות'מאנית.

"בבריטניה יש מעין שלטון חצי-נשיאותי. הסמכות הדומיננטית בממלכה הבריטית היא המלכה, וכך אני רוצה שיהיה גם בטורקיה", אמר ארדואן, שמהר מאוד איבד את שלוותו ושלף את חרצובות לשונו: "בארצות-הברית אין מעין שלטון כמו בתקופה העות'מאנית? בברזיל, בדרום קוריאה ובמקסיקו אין שלטון כזה? כל עוד זה נוגע לטורקיה, זה לא בסדר, אבל לשאר העולם זה בסדר?" תקף הנשיא הטורקי בראיון שהתקיים עמו בסוף השבוע שעבר.

חשיפת מעונו החדש של הנשיא הטורקי שנחנך באוקטובר האחרון ומתפרס על שטח של כ-200 אלף מטרים רבועים וכולל 1,000 חדרים, מעורר סערה ברחבי טורקיה ובאופוזיציה הטורקית משתמשים בזה כדי להוכיח כי שאיפתו של ארדואן הוא להעצים את שלטון הדיקטטורה שלו במדינה.

 

פאר בלתי נתפס מכספי הציבור

מאז שהתמנה לנשיא טורקיה, הפך ארדואן את המשרה שבעבר הייתה סמלית בלבד, בדומה לתפקיד הנשיא בישראל, למוקד כוח חדש שמשנה את השלטון בטורקיה, כשעל הדרך הוא דאג להבטיח לעצמו לא מעט פינוקים: ארמון ענק ומפואר שמשמש כמעונו האישי, מטוס איירבוס פרטי בהתאמה אישית ועשרות משרתים, זה רק חלק מהפינוקים שמשרתים את הנשיא הטורקי בדרך לשלטון יחיד.

הארמון האדיר שבנה לעצמו ארדואן ונחנך כאמור באוקטובר האחרון, גדול פי ארבעה מארמון 'ורסאי' בפריז (ארמונם העיקרי של מלכי צרפת בשלהי המאה ה-17 ובמאה ה-18 - ש.פ.). הוא משתרע על פני 91 אלף מ"ר וממוקם במערב אנקרה, ויש בו 1,000 חדרים שעוצבו בהשראת ארכיטקטורת הסלג'וקים (שושלת טורקית שהובילה לאיסלאמיזציה של טורקיה ששחררה אותה מכבלי האימפריה הביזנטית).

הארמון מצויד באמצעי אבטחה כבדים, כגון: בונקרים, תעלות נגד מתקפה כימית, מערכות טכנולוגיות נגד מתקפות סייבר או חבלות, ונמצא בו אפילו 'חדר חרשים' - נטול מכשירים טכנולוגיים, כדי למנוע ציתותים וגם 'חדר מלחמה' תת-קרקעי.

המבנה האדיר שמשרת כמובן את ארדואן ובני משפחתו, מכונה 'הארמון הלבן'. השם לקוח מהמילים Aksaray בטורקית, משחק מילים שבו משולב AK - שם מפלגתו של ארדואן, ומשמעותן - 'נקי וללא רבב'. ארדואן מבקש לרמוז בכך על עצמו ומפלגתוAK  - 'מפלגת הצדק והפיתוח', שהוא כביכול טהור וללא דופי.

במסיבת עיתונאים בוועידת נאט"ו בתחילת ספטמבר האחרון, ביקש ארדואן לתאר את הצורך בארמונו החדש: "טורקיה אינה עוד טורקיה הישנה", אמר ארדואן. "טורקיה החדשה צריכה להגשים את עצמה בדרכים אחרות. אנחנו צריכים להעביר מסר שאנקרה היא בירת סלג'וק. הקדשנו לכך תשומת לב. הדגשנו מוטיבים עות'מאניים בעיצוב פנים הארמון והוספנו אלמנטים של העולם המודרני. זה מבנה חכם העונה לדרישות מדינה גדולה".

 

פגיעה בתדמיתה של טורקיה

ארמון הפאר והמטוס האישי שנבנו לפי דרישותיו של ארדואן, מעוררים את זעמם של מתנגדיו, שמאשימים אותו בניצול המערכת הפוליטית של טורקיה. לדברי אטילה יסילדה, כלכלן טורקי בחברת הייעוץ 'גלובל-סורס פרטנרס', הארמון, שנבנה בניגוד לצו בית משפט בתוך פארק לאומי, ממחיש את התחושה הגוברת של ארדואן כי הוא מעל למדינה שבה הוא שולט ומעל לשלטון החוק. "כל מי שמבקר את ארדואן ואת התנהגות האליטה, מתויג כבוגד באומה", אמר יסילדה לערוץ התקשורת האמריקאית בלומברג.

טזג'ן קראקוס ג'נדן, המשמשת כראש תא האדריכלים של אנקרה, ניסתה מאז 2007 לעצור את בניית הארמון ב-33 תביעות בבתי משפט, אך ללא הצלחה. היא סיפרה, כי ארדואן בעצמו לקח חלק בעיצוב הארמון הנשיאותי החדש, שכאמור, יש בו אלף חדרים, מרצפות גרניט ירוקות, וחדרי רחצה שקירותיהם מכוסים משי. בנוסף סיפרה, שלצורך קישוט הארמון הובאו עצים בוגרים בעלות של כ-3,780 דולר לאחד.

הנשיא הטורקי ארדואן הדגיש שוב ושוב כי הוא רוצה להחליף את המערכת הפוליטית הפרלמנטרית של טורקיה במערכת נשיאותית יותר, והתחייב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ראש הממשלה אחמט דבוטאולו, שישתמש במגורי הנשיא הקודמים לקבלות פנים.

עד היום, שימש ארמון 'קנקאיה' שבמרכז אנקרה כארמון הנשיאות, שהיה מקום מושבם של נשיאי טורקיה מאז הקמת הרפובליקה המודרנית על ידי מוסטפא כמאל אטאטורק, וסימל עבור רבים את ההיסטוריה המודרנית של טורקיה כמדינה חילונית פרוגרסיבית. מאז אטאטורק ועד ארדואן, שימש ארמון קנקאיה כמעונם של 12 נשיאים בטורקיה, ואולם המעבר לארמון החדש הוא סמל מובהק לניסיון של ארדואן לבסס כדבריו 'טורקיה חדשה'.

כאמור, מבחינת האופוזיציה, הארמון החדש מסמל עוד בגידה של ארדואן במסורת החילונית של טורקיה שאותה יסד אטאטורק, זה שדאג להפרדה ברורה בין דת למדינה. האופוזיציה מאשימה את ארדואן באיסלאמיזציה הדרגתית של המדינה וערעור הדמוקרטיה בטורקיה. לטענת האופוזיציה, ארדואן פיזר עוד מלח על הפצעים כשבחר לחנוך את ארמון הנשיאות החדש דווקא ביום 'הרפובליקה' - החג החשוב מכל עבור החילונים בטורקיה.

כמו כן, מעורר הארמון החדש ביקורת גם בקרב פעילים למען איכות הסביבה, בשל העובדה שמאות עצים נעקרו כדי לפנות לו מקום דווקא באחד האזורים הירוקים השמורים ביותר של העיר. בנוסף, הארמון נבנה על אדמה שבה הקים אטאטורק יער שלאחר מכן נתרם למדינה. אלא שכמוזכר בתחילת הכתבה, נשיא טורקיה ארדואן לא חושב שהוא דיקטטור. הוא בסך הכול רוצה להיות כמו המלכה הבריטית אליזבת.

מאז בחירתו לנשיא, תקפו מדינות אירופה את ארדואן לא אחת, על כך שהוא פוגע בחופש הביטוי בארצו ומנסה להשליט שלטון יחיד בטורקיה.

 

8 עובדות שלא ידעתם על ארדואן

1. רג'פ טאיפ ארדואן נולד ב-1954 בשכונת עוני באיסטנבול בשם קסימפשה, למשפחה בת 7 נפשות. שנים מאוחר יותר חזר ארדואן לאותה עיר כמנצח, כשבמרץ 1994 נבחר לראש עיריית איסטנבול. אפילו מתנגדיו המרים ביותר מודים שהוא היה ראש עיר חרוץ ויעיל, ששיפר מאוד את מצב התשתיות ואת המראה הכללי של העיר המכונה 'פריז של המזרח התיכון'.

2. בילדותו, לאור מצבה הכלכלי הקשה של המשפחה, יצא רג'פ הצעיר לעזור למחייתה ועבד כמוכר לימונדה ובייגלה טורקי בכמה מהשכונות היותר קשות של איסטנבול.

3. בשנת 2013 מיקם אותו מכון ויזנטל במקום השני ברשימת האישים האנטישמיים בעולם, כשבמקום הראשון והמפוקפק מככב מנהיגה הרוחני של איראן, האייתולה עלי חמינאי.

4. נטייתו המפורסמת של ארדואן לאיסלם הכניסה אותו לצרות ב-1997, כשציטט באחד מנאומיו שיר של המשורר הטורקי זיה גוקאלפ, הנוגד את עקרונות החילוניות של טורקיה דאז. הוא נשפט לעשרה חודשי מאסר, אך השתחרר מהכלא לאחר ארבעה חודשים בלבד.

5. למרות שהחוק הטורקי אוסר על אנשים בעלי עבר פלילי לכהן בתפקידים ציבוריים, הצליח ארדואן להגיע לפסגה הפוליטית בטורקיה, באמצעות ניצול החוקה הטורקית שאינה אוסרת הקמת מפלגה. כשהשתחרר מהכלא, ייסד את מפלגת 'הצדק והפיתוח' שסללה בסופו של דבר את דרכו לפרלמנט בשנת 2002 לאחר שינוי החוקה.

6. הוא נחשב כפוליטיקאי בכיר וקשוח, ורבים מבני עמו מכנים אותו 'דיקטטור', אך הוא חובב שירה נודע שנוהג בכל התכנסות פוליטית להקריא שירים שונים, ומסיים כל נאום שלו באמרה "השיר הזה לא נגמר פה".

7. ארדואן הוא מיליונר: במרץ 2010 מסר הצהרה על היקף הרכוש והנכסים שברשותו, ושם נחשף כי בחשבונות הבנק שלו כ-2 מיליון לירות במזומן (כ-1.5 מיליון דולר).

8. באתר ההדלפות ויקיליקס נחשפו מברקים של דיפלומט אמריקני שטען, כי שמע משני מקורות שונים שלארדואן יש גם שמונה חשבונות בבנקים בשווייץ. כל טיעוניו של ארדואן כאילו מקור הכספים במתנות חתונה שקיבל בנו, וכי אנשי עסקים טורקים משלמים בנדיבות עבור ההשכלה של כל ארבעת ילדיו בארצות-הברית, נדחו במסמך על הסף.

תגיות:טורקיהארדואן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה