בריאות ותזונה

גרעיני חמניות

הם קטנים, אבל מלאים - על מעלות וחסרונות של גרעיני חמניה

אא

גדלנו עליהם, אהבנו לפצח אותם באירועים חברתיים וסתם כך בסוף ארוחות שבת, אך האם מעבר להנאת האכילה יש בגרעיני החמנייה גם ערך כלשהו לבריאות?

ובכן התשובה מורכבת מאוד. ראשית, אפתח ואציין את תכונותיהם הרבות של גרעיני החמניות: הגרעינים מכילים רמות גבוהות של ויטמיני B, מינרלים שונים כגון ברזל, אשלגן אבץ, מגנזיום, סידן, זרחן ועוד. הם מכילים חומצות שומן שונות מהסוג הבריא. כמו כן יש בהם רמה גבוהה של חלבונים. ואולם יחד עם זאת יש מספר היבטים בעייתיים בגרעיני החמניות:

א. הזרחן נמצא בהם באחוז גבוה מאוד, מה שהופך אותם לבעלי תגובה חומצתית גבוהה. אכילת מזון בעל חומציות גבוהה יכולה להיות אחד הסיבות לדלדול העצם מסידן או מה שנקרא בפי העם בריחת סידן (אוסטאופרוזיס) המתבטאת בחורים בשיניים ועוד.

ב. תכולת הקלוריות של גרעיני החמנייה גבוהה מאוד כשבכל 100 גרם יש כ570 קלוריות.

ג. הקלייה של גרעיני החמניות בחום גבוה פוגעת בחלק מהחומרים ההופכים את גרעיני החמניות לבעלי איכות תזונתית, כגון בוויטמינים השונים ובחומצות השומן.

ד. אחוז החלבון הגבוה עם אחוז השומן הגבוה הופכים את הגרעינים למזון מאוד מרוכז ולכן יש לאוכלם יחד עם מזונות שיאזנו אותם.

ה. לרוב אוכלים את הגרעינים עם הרבה מלח מה שכידוע עלול להזיק לבריאות.

ו. לרוב אוכלים את הגרעינים עם פיצוחים נוספים ואת הכל אוכלים בכמויות גדולות מאוד ובסוף הארוחה. הכל ביחד אולי טעים מאוד אבל יוצר עומס על מערכת העיכול וגורם לסבל רב.

לאור זאת, כדי לנצל את היתרונות הרבים של גרעיני החמניות יש לאוכלם בדרך שונה בתכלית מהדרך בה רגילים לאוכלם. ראשית, רצוי לאוכלם כשאינם קלויים, מחוממים ומטוגנים. כמו כן, רצוי שלא לאוכלם לבד במסגרת אכילת הפיצוחים כי אם לשלב אותם במסגרת סלט ירקות חי ורצוי עם הרבה עלים ירוקים. ניתן לפזרם על הסלט וזה טעים ומומלץ. הדבר היותר מומלץ הוא להנביט את הגרעינים, מה שמוריד את רמת הקלוריות ומעלה את איכות הגרעינים ובעיקר מקל על מערכת העיכול את הפירוק והספיגה של כל מה שמכילים הגרעינים. 

תגיות:בריאותגרעינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה