הרב יצחק זילברשטיין

שוחרר מהכלא בעל כורחו - האם יברך הגומל?

מעשה שהיה בשמעון, יהודי עני, שטרם זכה לשמור תורה ומצוות, שהגיע למצב של חרפת רעב. נצנץ במוחו רעיון שעל ידו יוכל להיחלץ ממצבו הנורא

אא

מעשה שהיה בשמעון, יהודי עני, שטרם זכה לשמור תורה ומצוות, שהגיע למצב של חרפת רעב. נצנץ במוחו רעיון שעל ידו יוכל להיחלץ ממצבו הנורא.

מה עשה?

הלך באישון לילה לחנות תכשיטים מפוארת, וניפץ את שימשת החנות... המתין שמעון עד בא השוטרים לתופסו ולהכניסו לבית האסורים, שם יזכה למזון, לביגוד ולתנאי מחיה!...

ואכן התכנית הצליחה, שמעון נכנס לכלא, ותחי רוחו...

במהלך שהותו בכלא, זכה שמעון לחזור בתשובה שלימה, וכעת כעבור שנתיים ימים, סיים את ריצוי עונשו, ולמגינת ליבו הריצוהו מן הבור...

כמובן שהשחרור היה למורת רוחו, מאחר והיה מעדיף להישאר בכלא, שם זכה לכל טוב, ולעומת זאת מחוץ לכלא אין לו אפילו לחם לאכול ובגד ללבוש, אך כמובן שלא עלה על דעתו לבצע שוב פשע נתעב כבעבר על מנת לשוב לכלא.

אי לכך, פנה האיש למורינו הרב שליט"א, ונפשו בשאלתו: האם בנסיבות שחרורי מבית האסורים, בעל כורחי, מוטל עלי לברך את "ברכת הגומל"?  

תשובה

השיב מורינו הרב שליט"א: נלענ"ד שלא יברך שמעון את ברכת הגומל, מכיון שהיא לא שמחה עבורו, וברכה זו הלא באה לבטא את ההתרגשות והשמחה מהטובה שעשה לו הקב"ה. ואף על פי שקיימת קצת סכנת נפשות בבית האסורים, בכל זאת אי אפשר לברך על כך, כי הרי מדעת עצמו פיצץ את חלון הראווה כדי להיכנס לכלא, והיאך יברך על השחרור שהוא בניגוד לרצונו?![1].


[1] ויש לציין עוד את דברי ה"ברכי יוסף" (בסי' רי"ט, הובאו דבריו בשערי תשובה שם סק"ג) בשם הר"י מיגאש, שדן לומר כי חבוש בבית האסורים שהיה ביכולתו שלא להיכנס לשם על ידי תשלום קנס כספי (שהיה באפשרותו ליתן) וכיוצ"ב, אלא שהחליט לחסוך את כספו והעדיף לשבת בבית האסורים - הרי זה אינו מברך את ברכת הגומל, הואיל והוא עצמו סיבב את כניסתו לבית הסוהר. אך סיים, שיתכן שבכל זאת יברך, שאם לא כן הרי 'נתת דבריך לשיעורין'. אולם בנידון דידן אולי כולם יודו שאין לברך, שכן הכניס שמעון את עצמו לכלא בידיים ובכוונה.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה