הרב יצחק זילברשטיין

תינוק שבוכה ונרגע כשמושיבים אותו במרפסת לראות מכוניות נוסעות בשבת

בני התינוק חולה ומרבה לבכות. אנו נוהגים להרגיעו על ידי הושבתו במרפסת, או אז מתבונן הילד במכוניות ובאוטובוסים הנוסעים בכביש, וכך נרגע

אא

למעונו של מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א הגיע יהודי ירא שמים, ונפשו בשאלתו:

בני התינוק חולה ומרבה לבכות. אנו נוהגים להרגיעו על ידי הושבתו במרפסת, או אז מתבונן הילד במכוניות ובאוטובוסים הנוסעים בכביש, וכך נרגע.

מעתה שאל האב: האם מותר לנו לעשות זאת בשבת קודש, או שמא פעולה זו נחשבת כהנאה מאיסור לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת (שמות ל"ה, ג') שאסרה התורה הקדושה, וככל הנאה ממלאכת שבת יש לאסור אף הסתכלות זו?

תשובה

השיב מו"ר שליט"א: יתכן שאין זו הנאה (כהנאה מבישול שנתבשל בשבת), ואין כאן אלא מראה המרגיע את תינוק, ואולי חז"ל לא אסרו מין הנאה כזו[1].

ובפרט לפי המבואר בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ש"ט סעיף א') שכתב: "נוטל אדם את בנו והאבן בידו, ולא חשיב מטלטל לאבן[2], והוא שיש לו געגועין עליו (פירוש, שיש לו עיצבון כשאינו עם אביו)[3], שאם לא יטלנו, יחלה, אבל אם אין לו געגועין עליו - לא"[4]. מבואר איפוא, שמשום צער התינוק ובמקום חולי, חז"ל התירו איסור זה של טלטול מוקצה, ואם כן אף בנידוננו יש מקום להקל, מאחר והתינוק חולה.

אך למעשה אמר מו"ר כי מסתבר יותר שיש בזה חילול ה', שמראה לתינוק חילולי שבת, ואיך יערב זאת לאב? וכי אם היו חלילה מובילים ברכבים את אביו לטבח - וכי גם אז היה מראה זאת לבנו כדי להרגיעו?!

וכעין זה כתב רבינו החזון איש (סימן ל"ח סק"ד) וזה לשונו: הנהנה ממעשיו של מחלל שבת - מעיד ח"ו שאין לבו כואב על חילול שבת, ויש בשימושו איסור חילול ה'.

ונראה שאם יכול להרגיע את התינוק באמצעות צעצועים חשמליים המופעלים על ידי נכרי - עדיף שיעשה זאת, מאשר להראות לו חילול שבת וחילול ה', שהרי צרכי חולה נעשים על ידי נכרי, כמבואר בשולחן ערוך (סימן שכ"ח סעיף י"ז), מה שאין כן לרפאות תינוק בחילול ה'.


[1] וע"ע לעיל בהערה 2.

[2] וכתב המשנה ברורה (ס"ק א') כי הלכה זו עוסקת באב שנמצא בחצר, שאין בה אלא משום איסור טלטול מוקצה, ולכך לא אסרו בזה רבותינו, משום צערא דתינוק, אבל ברשות הרבים - ודאי אסור, משום איסור הוצאה, שהרי כאשר נושא את התינוק הרי הוא כאילו נושא את האבן בידו.

[3] ולכך לא אסרו טלטול שלא בידים במקום סכנת חולי. ואם תאמר: ישליך האבן מידו? יש לומר שיצעק התינוק ויבכה. ואם נפל האבן מיד התינוק אסור להגביהה וליתנה לו, שכן זהו טלטול בידים, אלא יוריד התינוק מעל כתפו ויגביה התינוק את האבן ויחזור ויטלנו (משנה ברורה ס"ק ב').

[4] שמה שמטלטל להתינוק עם המוקצה הרי זה כאילו הוא עצמו מטלטל להמוקצה ואסור (משנה ברורה ס"ק ג').

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה