תורה ומדע

הנס של השמש

  • ט"ז טבת התשע"ה
אא

שאלה

אם אפשר להתייחס למה שנקרא הנס של השמש איך יהודי מאמין צריך להתייחס לזה ואם צריך להפריך דבר כזה ומה עונים למי שמשוה את זה למעמד הר סיני מצורף קישור http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun

תשובה

שלום וברכה,
 
קודם כל, הבט והיווכח שאף אחד לא טוען שזו היתה "המצאה היסטורית" או שקר.
זה לבד כבר מוכיח לך שאי אפשר להמציא אירוע בסדר גודל כזה, וקל וחומר בסדר גודל של יציאת מצרים.
 
לגוף השאלה, לא היה מדובר באירוע דתי, כמו שליקוי חמה אינו אירוע דתי.
זה ששלושה ילדים הדביקו לאירוע סממן דתי, אינו הופך את האירוע לדת.
הם לא שמעו "קול אלוהים מדבר מתוך האש", לא מלאך ולא שום דבר אלוקי.
 
לא הייתי מכנה כאן שום דבר בשם "נס". אף אחד לא ראה אש וברד יורדים יחד מהשמים, או ים שלם הנקרע לשניים או נהפך לדם. מה שראו היה שמש שנראתה מרקדת...
 
יש הטוענים שביקשו מכל האנשים להסתכל בשמש במשך עשר דקות, והסתכלות בשמש במשך זמן רב כל כך גורמת לאשליות אופטיות כגון "ריקוד של האור".
 
מצד שני, יש גם מאמינים וגם אנשים שהיו במקום שלא ראו שום תופעה מיוחדת. עובדה שגם זה מתועד:
Despite these assertions, not all witnesses reported seeing the sun "dance". Some people only saw the radiant colors. Others, including some believers, saw nothing at all
Jaki, Stanley L. (1999). God and the Sun at Fátima. Real View Books, ASIN B0006R7UJ6
 
יש גם הטוענים שהאזור עצמו גורם לאשליה אופטית, בגלל הזוית של השמש הנצפית בו, או ענן אבק שהיה באותו מקום. אם נכון הדבר, פירושו, שהילדים (או יותר נכון ההורים שלהם) המציאו את הסיפור לאחר שגילו את התופעה, ואז קראו לאנשים להתאסף כדי לראות זאת:

Joe Nickell, a skeptic and investigator of paranormal phenomena, claimed that the position of the phenomenon, as described by the various witnesses, is at the wrong azimuth and elevation to have been the sun.[31] He suggested the cause may have been a sundog. Sometimes referred to as a parhelion or "mock sun", a sundog is a relatively common atmospheric optical phenomenon associated with the reflection / refraction of sunlight by the numerous small ice crystals that make up cirrus clouds or cirrostratus clouds. A sundog is, however, a stationary phenomenon, and one would not explain the reported appearance of the "dancing sun".

Paul Simons, in an article entitled "Weather Secrets of Miracle at Fátima", stated that he believes that it is possible that some of the optical effects at Fátima may have been caused by a cloud of dust from the Sahara.

עצם העובדה שניתן לטעון לאשליה אופטית או זיוף, עצמה מעידה על רמתו הירודה של ה"נס". אף אחד לא היה יכול לטעון טיעון דומה על יציאת מצרים, כמו קריעת ים סוף, שבה כל העם המצרי טבע בים, ועם ישראל עבר "ביבשה בתוך הים", או כיצד הקב"ה האכיל במדבר במשך 40 שנה עם שלם. נסים בקנה מידה כזה שיש להם השפעה מעשית על העם - לא ניתן לפתור כ"אשליה אופטית".

עליך להזהר לא להאמין לאפיקורסים שמסלפים את האמת, ומשקרים על מנת להטעות.
 
לא היה ולא נברא עוד מעמד הר-סיני בשום מקום אחר בעולם, וזוהי הבטחה אלוקית!
 
גם הטענה על האינדיאנים היתה שקר שהמציאו אתאיסטים:

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2253280&forum_id=4142

על מריה בזייתון תקרא כאן:

בספר דברים (ד) אומר ה' את ההבדל בין הדת היהודית לכל דת אחרת בעולם: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוהים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמהו (?!), השמע עם קול א-לוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה א-לוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש, ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעו אחריו ויוצאך בפניו בכוחו הגדל ממצרים להוריש גוים גדלים ועצמים ממך מפניך, להביאך לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה, וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ושמרת את חוקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום, אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה אשר ה' אלהיך נתן לך כל הימים".

ובשפה פשוטה: "לך ותשאל על הימים הראשונים שהיו לפניך, מהיום שבו ברא א-לוהים את האדם על הארץ, ובכל רחבי העולם - האם היה דבר גדול כזה או אפילו רק נשמע כמוהו (?!), האם היה עוד עם ששמע את קול הא-לוהים מדבר אליו מתוך האש כמו שאתה שמעת וחיית (?!), או האם ניסה א-לוהים לבוא ולקחת לו עוד עם בנסים גדולים ועצומים כמו שעשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיני כולכם (?!). אתה ראית וידעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיע הא-לוהים את קולו ללמדך, ועל הארץ הראה לך הא-לוהים את כוחו הגדול, ושמעת את הדברים שאמר מתוך האש, ובגלל שא-לוהים אהב את אבותיך הוא בחר בצאצאים שלהם והוציא אותך בכוחו הגדול ממצרים כדי שתירש עמים גדולים וחזקים ממך, להביא לך את ארצם של הגויים כדי לשבת בה, וידעת היום והבנת בלבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ובארץ, חוץ ממנו אין עוד, ושמרת את החוקים ואת המצוות אותם אני מצווה אותך היום, כדי שיהיה טוב לך ולבנים שלך אחריך, כדי שתחיה זמן רב על האדמה אותה ה' א-לוהיך נותן לך לתמיד".
 
וכך כתב הרמב"ם (אגרת תימן):
"שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות שהעידו עליו מבחר העדים שלא היה כמוהו וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללה דבור הקב"ה, ושתראה כבודו עין בעין ודבר זה היה שתתחזק האמונה חזוק שלא ישנהו משנה ויגיע לנו על ידו האמת, כדי להעמיד רגלנו לבל ימעדו אשורינו".
 
חפש בבקשה בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". אני בטוח שהיא תועיל לך מאוד. 

בברכה, דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה