הלכות ומנהגים

ממתי חתן וכלה צריכים שמירה?

  • א' טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, האם זה נכון שלאחר שהכלה טובלת במקווה היא צריכה מלווה כי יש מזיקים ואסור לה להיות לבד? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

הכלה לא צריכה שמירה מאז שהיא הולכת למקווה, אלא רק משעת כניסתה לחופה במשך כל שבעת ימי המשתה.

מקורות: ארחות רבנו חלק ג' (עמוד רנז) שכן הורה החזון איש זצ"ל שהחתן צריך שמירה רק אחרי שנכנס לחופה (ובספר דרך שיחה חלק ב' עמוד תלא הובא בשמו שהוא משום שעדיין יכול להתחרט). וכן דעת הגרי"ז זצ"ל (ספר ישמח לב חלק א' סימן רפג). וכן הובא בארחות רבנו חלק א' (בהוספות בסוף הספר עמודים נד-נה) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל. וכ"כ בשו"ת שבט הלוי חלק ט' (סימן עדר אות א), וכן בספר פניני נישואין (עמוד קכא) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

אמנם יש שסברו שהחתן צריך שמירה כבר מאז העליה לתורה בשבת שלפני החתונה, דכן סבר הגרא"מ שך זצ"ל (הובא בספר מנחה לחיים עמוד נה. וכן הביא בשו"ת בריתי שלום חלק ו' סימן טו ששמע מהגר"מ גרוס שליט"א בשם הגרא"מ שך זצ"ל). ועיין גם בשבט הלוי הנ"ל שכתב, שגם הוא שמע שיש מחמירים על עצמם משעת עליה לתורה, אבל ברור דאין ראיה מהלכה, וגם לא היה נהוג בכל המדינות. וכיוצא בזה הובא בספר אמת ליעקב (אבן העזר סימן סד הערה 32) בשם הגר"י קמנצקי זצ"ל שהמנהג הוא שהחתן אינו יוצא יחידי בשוק מהשבת שקודם החתונה, אבל אצל הכלה אין זה כן אלא מותרת לצאת יחידה עד שעת החופה.

ובכמה ספרים (שו"ת שבט הקהתי חלק ד' סימן שטז, שו"ת ודרשת וחקרת חלק ג' חלק אבן העזר סימן יד, ושו"ת בריתי שלום חלק ו' סימן טו) הביאו אסמכתא לזה מדברי הבכורי יעקב (סימן תרסט סק"ג) שכתב, שחתן דומה למלך באותו שבוע שיהיה הנישואין. 

אולם באמת שאין הדברים מבוארים בבכורי יעקב, כי שם הביא מהכנסת הגדולה בשם הר"א, דאם יש חתן בתורה ביום שמחת תורה, שהוא יכול להיות חתן תורה, דחתן נקרא מלך, והקשה הכנסת הגדולה איך מצינו חתן במועד הא אין נושאין במועד. ותירץ האליה רבה, דמיירי בחתן קודם נישואין דנמי נקרא מלך. ועל זה כתב הבכורי יעקב: ולא ביאר מאימתי נקרא כן. ואפשר באותו שבוע שיהיה הנישואין. ע"כ. ונמצא שהבכורי יעקב לא מדבר כלל על העלייה לתורה בשבת שלפני החתונה, אלא מדבר על עלייה לתורה בשמחת תורה. ומה שכתב שנקרא חתן באותו שבוע שיהיה הנישואין - בפשטות הכוונה ממוצאי שבת שקודם החתונה (וכן הבין בהליכות שלמה דלקמן).


ויש מי שאומר ששמירה זו נחוצה ממוצאי שבת שקודם החתונה (הליכות שלמה חלק א' פרק ה הערה 26 בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל על פי דברי הבכורי יעקב הנ"ל, אמנם הוסיף שעיקר השמירה אז היא להיזהר בהליכתו במקומות שיש בהם סכנה קצת, כגון כבישים וכדומה. אבל אחר הנישואין צריך שמירה טפי, ויש ללוותו אף ברחוב וגם בשעות היום).

וע"ע בספר שערי הלכה ומנהג חלק אבן העזר (עמוד קיא) שכתב, ששמע מחמיו הריי"צ זצ"ל, שמספר ימים לפני החתונה (הוא לא אמר כמה ימים) לא יהיה החתן לבדו, מטעמי שמירה.

ויש מי שסובר ששמירה זו נחוצה מערב החופה והלאה, ואפילו אם החופה מתקיימת אחרי השקיעה (ראה שו"ת שלחן הלוי חלק א' עמוד ערב). ויש מי שאומר שגם הנוהגים כן היינו דווקא אם החופה מתקיימת לפני השקיעה, שאז יש לו באותו יום כמה דיני חתן משום שזה נחשב כבר יום טוב אצלו (הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הובא בספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק ב' פרק מב סעיף כט).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירהחתן וכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה