חגים ומועדי השנה

מי שיש לו כמות שמן לנר שבת או חנוכה, מה יעדיף?

  • כ"ט כסלו התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב, שמעתי שאם יש לאדם נר אחד או כמות שמן המספיקה רק לאחד נר חנוכה קודם כי נר שבת יכול להדליק עם החשמל. ואילו אחרי כן ראיתי הרצאה בה הרב אמר שנר שבת קודם לנר חנוכה. רציתי לשאול מה קודם למה נר חנוכה לשבת או ההפך? תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

נכון שמבואר בהלכה, שמי שאין ידו משגת לקנות נר חנוכה ונר שבת, יקנה נר שבת, מפני שלום ביתו (שלחן ערוך אורח חיים סימן רסג סעיף ג, וסימן תרעח).

אולם בזמנינו שיש את אור החשמל, ובמקום צורך אפשר לקיים בו מצוות הדלקת נרות שבת עם ברכה (ראה שו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אורח חיים סימן יז, שו"ת יחוה דעת חלק ה' סימן כד, הליכות עולם חלק ג' עמוד מו, וחזון עובדיה שבת חלק א' עמודים ריא-ריב), ולעומת זאת לא ניתן לקיים בו מצוות הדלקת נר חנוכה (ראה שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק אורח חיים סימן לה, וחזון עובדיה חנוכה עמוד צג), לכן מי שיש בידו כמות שמן שתספיק לנר שבת או לנר חנוכה, יש לו להשתמש בו להדלקת נר חנוכה, כיוון שזה לא ימנע ממנו לקיים את מצוות הדלקת נרות שבת, שהרי יוכל לקיים מצווה זו עם אור החשמל.

מקורות: ראה אשרי האיש חלק ג' (פרק לד סעיף ה) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, חזון עובדיה חנוכה (עמודים קסח-קסט), שו"ת תשובות והנהגות חלק ג' (סימן רטו אות כא), ושו"ת שבט הקהתי חלק ה' (סימן קיד אות ד). וכתב באשרי האיש שם, שזהו אף להסוברים שאין יוצאים בנרות שבת על ידי אור החשמל, כי מכל מקום אור בבית כבר יש, וכבר אין מניעת שלום בית. וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי שם.

חנוכה שמח,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נרות חנוכהנרות שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה