שאל את הרב - כללי

מה ההבדל בין מגדל בבל לבין הטיסה לירח?

  • י"א כסלו התשע"ה
אא

שאלה

כאשר נבנה מגדל בבל שאנשים רצו להגיע לשמיים הקדוש ברוך הוא בלבל להם את השפות ומנע מהם להגיע.למה יש היום אפשרות לנסוע היום לחלל? מה ההבדל בין מגדל בבל לנסיעה לחלל ולמה הקדוש ברוך הוא לא מנע את זה?

תשובה

לכבוד השואל, 

אלו הם דברי המהר"ל מפראג ז"ל על ענין מגדל בבל:

"וראשו בשמים - לאו כל הימנו וכו', בואו ונעשה עמו מלחמה. פירוש כי זה המגדל היו בונים להיות דבקים עם מערכות עליונים שהיו עושים בפעולות הידוע להם לבנין ההוא, ובבנין ההוא נכנסו למעלה להיות עם המערכות העליונים, וזהו המלחמה שעושים עם העליונים, כי היה כל פעולתם לבטל כמה דברים הבאים בגזירת ה', וזה שהיו אומרים לא די שיבור לו העליונים להיות גזירתו על התחתונים גזירות, בואו ונעלה השמים בפעולותינו להתחבר עם מערכות השמים, ונעשה עמו מלחמה לבטל מעלינו הגזירות שהם באים על התחתונים... כי המגדל הזה במה שהיה ראשו בשמים הוא דוגמא משמים, שהמגדל הוא נבדל מן הארץ בגבהותו כמו השמים, להיות רוצים להתנגד אל השי"ת, כי האדם ראוי שיהיה למטה והוא ית' למעלה. וכאשר עשו להם מגדל לדוגמא היו רוצים בפעולתם הזרות לכנוס בדברים השייכים לעליונים בהוראות המגדל הזה, שהוא נבדל מן המטה, ודבר זה הוא התנגדות אל השי"ת, והוא המלחמה" (גור אריה בראשית יא א).

ולמדנו מדבריו, שעיקר חטאם של דור הפלגה היה רצונם להתקשר עם המערכות העליונים ולבטל  כמה דברים הבאים בגזירת ה' באופן רוחני. ושענין המגדל רק היה מקום מיוחד בכדי להיות נבדלים מן המדריגות של מטה.  

ונמצא לפי דבריו, שגבהות בנין המגדל בגשמיותו לא היה עיקר החטא כלל.

ואם כן אין לדמות את זה למה שנעשה בימינו, שברור שנסיעת אנשים לירח נעשתה ע"י אומות העולם רק בכונה גשמית, בלי כונה רוחנית כלל. ולכן כאשר נתרבה חכמת האדם להבין בחוקי האילקטרוניקה והטכנולוגיה, ניתן להם רשות להיכנס לחלל ולנסוע לירח באופן גשמי, כי רצונו יתברך שיהא עולם כמנהגו נוהג לפי חוקי הטבע, ולצורך הבחירה החפשית וכידוע.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה