שאל את הרב - כללי

שאלה על צניעות

  • י"א כסלו התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה, רציתי לשאול האם בחורה חרדית ברוך השם יושבת בבית קפה ביום הולדת , האם כשהיא משתדלת להתנהג בצניעות וכמובן לבושה בצניעות ,אם מסתכלים בה חס ושלום או בוהים בה , והיא גם שתתה ולא אכלה בגלל ששמעה שעדיף לא לאכול, האם זה גם עוון שלה חס ושלום? כי שמעתי שאומרים שכל מה שהבחורה עושה זה אוטומטית משפיעה על בעלה רוחנית וגשמית , אז השאלה אם יש פה בעיה? תודה רבה

תשובה

לכבוד השואלת, 

קשה לענות על השאלה, מכיוון שהכל תלוי במצב המציאותי בכל שאלה באופן נפרד; וכן שאלתך כעת תלויה במצב המציאותי  שהיה קיים  אז בשעה שיצאת. ובלי ידיעת הפרטים קשה לענות אם היה בזה עון או לא.

כמובן שעדיף לבחורה שלא לשבת ולאכול במקומות ציבוריים שמצויים שם בחורים; ולכן בכל שאלה של אכילה בחוץ, תמיד ראוי לבחורה להיות בקשר עם מדריכה האישית שלה (מורה, מנהלת, רבנית) לדעת עם המקום הולם את מדריגת הצניעות שלה לפי המציאות של אותו מקום וזמן. 

וכן לגבי עשיית תשובה על מה שנעשה כבר, קשה לענות על השאלה מאותה סיבה. ואם את יודעת בוודאות שהיו שם בחורים באותו זמן, ואת הרגשת שהימצאך שם גרם להם להסתכל וכדו', אז כן ראוי לעשות תשובה על זה. וכגון, לקבל על עצמך משהו להבא, שימנע אותך מלהגיע שוב למצב כזה - וכגון שתמיד תבררי מאיזה מדריכה שלך לפני שתצאי למקום אכילה או שתיה אם זה מקום ראוי ומותר בשבילך או לא, וכנזכר לעיל. ובמקרה הזה שכבר עבר, אם את חוששת שאולי נגרם לאחרים מכשול על ידך, ראוי שתתפללי להשם יתברך שיבטל את המחשבות של אותם בחורים ושישכחו ממך, בכדי שאת תהי בטוחה שלא יגיע להם על ידך שום תקלה.

ואם את כבר עשית תשובה על המעשה וכנ"ל, אז שוב אין לך לדאוג שאולי זה משפיע באופן רוחני או גשמי על הבעל, כי על ידי התשובה כבר נמחק הכל.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה