שאל את הרב - כללי

שאלה על אחרית הימים

  • ט' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב רציתי לשאול שאלה שמאוד מסקרנת אותי.. אומרים שהקב"ה אמור לשחוט את השטן והוא אמור להיכחד מן העולם..השאלה היא מתי זה אמור לקרות? כשיבוא משיח, בתחיית המתים, או באלף השביעי שזה העולם הבא לפי מה שהבנתי... כי קצת לא מסתדר לי שהיצר הרע יתבטל מן העולם כשיבוא משיח אחרת למה אנחנו צריכים בית מקדש? הרי בית מקדש אמור לכפר על העוונות שלנו כשחוטאים ואם אין יצר הרע אז בעצם לא צריך בית מקדש.. אשמח לתשובה

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי מה שהבנתי, הענין שעתיד הקב"ה לשחוט את יצר הרע היינו בימות המשיח, ןכפי הדעה בגמרא שבת קנא עמוד ב, "והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ" - אלו ימי המשיח, שאין בהם לא זכות ולא חובה.

ועל זה פירש המהר"ל בספרו נצח ישראל פרק מו: 

"כי לדעת הברייתא יהיה לימות המשיח העולם בשלימות ובפעל לגמרי, וכאשר העולם בשלימות ובפעל אין בו שנוי כלל, ולמה יחטא, והכל הוא עומד כפי מה שהוא, ואין בו קנין שלימות. ובשביל השלימות שיהיה בעולם יסולק יצר הרע, כי יצר הרע הוא החסרון שהוא בעולם. וכאשר בימי המשיח יסולק יצר הרע, וכדכתיב (דברים ל, ו) "ומל ה' אלקיך את לבבך וגו'", לכך אין בו חובה. וכן ממילא כאשר אין יצר הרע אין כאן זכות, כמו שאמרו במסכת יומא (סט ע"ב) כלום בראת יצר הרע רק כדי לקבל אגרא וכו', לכך לא יהיה זכות ולא יהיה חובה."

אמנם ענין בית המקדש אינו רק לבפר על העונות, אלא הוא בשביל עבודת השם ולהמשיך את השפע התמידי, וכמו שכתב בספר החינוך מצוה תא כטעם לקרבן התמיד שמקריבים שנים ליום בבית המקדש באופן תמידי:

"שנצטוינו בעבודה זו התמידית שהיא פעמים ביום בזריחת השמש, ובנטותו לערב, למען נתעורר מתוך המעשה הזה, ונשים כל לבנו וכל מחשבותינו לדבקה בשם ברוך הוא, ואמרנו כמה פעמים, שהאדם נפעל וטבעו מתעורר לפי עסק מעשהו, ולכן בהיות האדם נכון בטבעו שצדיך לתקן לו מזון פעמים, ערב ובקר, נצטוה שישים מגמתו ועסקו בעסק עבודת בוראו גם כן שתי פעמים לבל תהיה עבודת העבד לעצמו יתירה על עבודתו לרבו, וכל זה למה? כדי לעורר רוחו וחפצו תמיד לזכר את בוראו, ובכן יכשיר מעשיו ויתברך ממנו, כי חפץ חסד הוא, וכמו שדרשו זכרונם לברכה (ספרי כאן) אשה ריח ניחח ליי, שאמרתי ונעשה רצוני, כלומר שכל חלק גבוה מכל קרבן אינו, רק חפצו ברוך הוא, שעשה העבד מה שצוהו רבו, למען יכשר לזכות בטובו ברוך הוא."

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אחרית הימיםגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה