שאל את הרב - כללי

חיים עם משמעות

  • ט' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום אני בת 17.5 וכבר הרבה זמן אני מרגישה שאין לי משמעות לחיי כל יום אותו דבר חוזר על עצמו, אין הצלחה בלימודים אין השקפת חיים ברורה ודבר שמאד מטריד אותי זה שאין לי מושג מה לעשות שנה הבאה אחרי 12 שנות לימוד (שלא עברו בהצלחה) כשאין לי שום משמעות ומטרה. תודה רבה על היחס.

תשובה

 

לכבוד השואלת,

ככל שהבנתי מדבריך, משהו תקוע בהתקדמות שלך בחיים; והרבה פעמים זה נובע מכיוון שהאדם טרם הכיר את עצמו.

ועצה בשביל מצבך היינו, לעיין בעצמך ולראות אם את באמת מנצלת את כוחותיך הפוטנציאליות להוציאם לפועל.

כי הכלל הוא, שלכל אחד בעולם יש מדות טבעיות אלוקיות שהם בתוכו ומיוחדים לו - אשר הם לגמרי בשלימות;  ובהם הוא יצליח יותר מאשר בכל שאר המדות. למשל, מי שחננו השם במידת ה"סדר" בטבע, הוא יצליח הרבה יותר בעשיית סדר כאשר הוא משתמש במידתו, ויערוך סדר מתאים ונפלא ובקלות, מאשר  שאר בני אדם כאשר מנסים לעשות סדר ומשתמשים באותה המידה.

אם עדיין את לא מרגישה בחשיבות של עצמך ובהשיגים שלך, יתכן שאין את מנצלת את כוחותייך הטבעיים כלל. כי כאשר מנצלים את הכוחות הטבעיים, אזי באופן טבעי האדם מרגיש מוטובציא לפעול, וסיפוק מן פעולותיו. ואם אכן כך נראית המצב  שעדיין אין את מנצלת את כוחותך הטבעיים, אזי העצה היעוצה לזה היא, שתברר לעצמך מה הם אותם הכוחות ומידותייך הטבעיות.

עצה טובה בהתחלה היא, לשנן את הכוחות המיוחדים שאת מכירה כבר שיש לך מילדותיך - שהייתי מקבל שבח מיוחד עליהם ושבהם את היית תמיד יותר מוכשרת באופן טבעי משאר אנשים (כי לכל אחד יש דברים שהוא יותר מוכשר בהם באותו תחום  משאר אנשים); ואז תחפשי אופנים האיך להוציא את הכוחות האלו באופן הנאות, שגם אנשים אחרים יוכלו ליהנות מהם ואז תפעילי אותם. ועל ידי זה את תתחילי להרגיש אחרת כלפי עצמך, כי כשאדם משתמש בכוחותיו הטבעיים הוא מתחיל להרגיש  סיפוק מיוחד באופן טבעי.

~~~

עוד דרך שאפשר לנסות בשביל לברר את המידות הטבעיות, היינו: שתקחי רשימה של מידות  - ולמשל כמו שמופיע בשמות הפרקים של הספר אורחות צדיקים - ותעברי עליהם, ותראי מתוך הרשימה עם איזו מידות  את מזדהת הכי הרבה. ותרשמי אותם על נייר.

אח"כ תנסי למצוא את הששה שאת מזדהת איתם ביותר; אח"כ השלש, השתים, האחד. ומזה תעשי רשימה לפי סדר המדות הכי קרובות ללבך לפי עדיפיותם, וכמבואר תרגיל זה בספר עלי שור חלק א' (שער השלישי, דעת עצמינו, פרק שלישי).

ולאחר שתזכי לראות את הרשימה מול עיניך, אז תנסי בכל פעם לעשות פעולות בחייך היום יומי הקשורות לאותן מידות המיוחדות שבך - כי זהו עיקר עבודתינו בעולם הזה: לא לנסות להיות מישהוא אחר, רק לנסות להיות עצמינו, ולהוציא את המידות הטבעיות שכבר הטביע הקב"ה בנו, לפועל.

[וזה ברור על פי קבלתינו, שלכל אחד ואחד בעולם יש לו מידות טובות טבעיות השונות מחבירו. ולכן אין את צריכה לדאוג שמא אין לך מידות טובות טבעיות כלל חלילה.]

~~~

 

ורצון הבורא בשבילינו הוא שנוציא את אותם כוחות טבעיות לפועל, ולמצוא תמיד יותר ויותר הזדמנויות שבהם נוכל להשתמש בכוחות המיוחדות שלנו. וכאשר נשתמש בהם כפי מיטב יכולתינו, אז באופן טבעי, כבר הטביע הקב"ה בתוך הבריאה, שהאדם יקבל סיפוק והנאה מן המעשים שפועל ועושה.

ויתכן שכאשר תתחילי בעזרת השם להצליח ולהרגיש סיפוק מן מעשיך, אז גם המבט שלך על החיים תשתנה. לגבי גבישת השקפת חיים והבנת המטרה שבחיים, תנסי פה ושם לשמוע איזה שיעור בענין הזה מן אתר הידברות בנושא המעיין אותך.

ואסיים בברכה, שתזכי לעשות עבודה חשובה זו של היגלות כוחותיך האדירות הטמונות בך, ותתחילי להרגיש סיפוק בפעולותייך, ושתצליחי לגבש השקפת חיים תקינה שתצליחי בה בהוצאתה לפועל בשנים הבאות בעזרת השם.

 

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה