שאל את הרב - כללי

נפש של גוי

  • כ"ד חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. ראיתי שמוסבר בחסידות שלגוי יש את הנפש הבהמית והנפש השכלית. שלמעשה תיקונם בשבע מצוות בני נח עשה ולא תעשה, והמידות הישרות שהשכל מחייב לנהוג. אם כך יוצא שלגוי יש נפש ורוח כי עשה כנגד נפש ולא תעשה כנגד רוח. המידות הם שבע תחתונות. שש מידות מחסד ועד יסוד זה רוח, ומלכות כנגד הנפש. אבל כמובן שיש לגוי גם חכמה שנאמר "חכמה בגוים תאמין" וכמובן שיש בינה שאם אין חכמה אין בינה מה גם שהרבה מהגילוים המדעיים התגלגלו דווקא על ידי גוים שהתבוננו בפלאי הבריאה. וכמובן שאין מידות בלי דעת שהדעת היא תולדת שבע תחתונות. אז נמצא שלגוי יש נרנ"ח. ואם נאמר מעולם העשייה שהרי כל עולם כלול מארבע עולמות וכו' אז עדיין כלל בידינו שאין לך דבר שאין לו שורש רוחני. אם כן כיצד יתכן לומר שלגוי יש רק נפש מעשייה? ועוד אם יש לגוי נפש מעשייה איך יתכן שגוי שהוא "חסיד אומות העולם" לפי תורתינו הקדושה הוא יזכה לכלל באין סוף ולזכות לחיי הנצח העולם הבא. הרי אין להם את חלק אלוקה ממעל שהוא עצמותו יתברך הוי אומר נצחי. תודה מראש (:

תשובה

לכבוד השואל, 

כלל גדול בלימוד פנימיות, שכל מדריגה ומדריגה כשלעצמו מתחלק לי' ספירות ; ולכן תמיד צריכים לפרט לגבי הי' ספירות בקשר לאיזו מדריגה מדובר. 

לגוי יש נפש הבהמית וכמבואר בספר תניא, והיינו, שכל החלקים שיש לו מי' ספירות הם עדיין בתוך הי' ספירות שבתוך חלק הנפש שלו. משא"כ ביהודי, נפשו האלוקית כלולה מהחלקים הנוספים של רוח, נשמה, חיה, יחידה. 

ומה שכתב הרמב"ם שחסידי אומות העולם, יש להן חלק לעולם הבא, פשטות הכונה היא, שחלקם וחוייתם בעולם הבא הוא כפי שורשם ומציאות נפשם. והואיל וכל גוי שבעולם שייך כהשתלשלות מאיזו נשמה יהודית (וכמו שכתב בעל התניא בפרק לז "ושייך לו החיות של חלק אחד מששים רבוא מכללות העולם התלוי בנפשו החיונית" - ש"כללות העולם" זה כולל חלקו של היהודי בדומם צומח חי וגם מדבר), א"כ כמו שליהודי הרגשת חלקו בעולם הבא תהיה כפי כל החלקים שבשורשו הכוללים נ'ר'נ'ח' י', כך אצל הגוי הרגשת חלקו בעולם הבא הוא כפי החלק שבשורשו שהוא נפשו הקשורה בהשתלשלות לנפש של איזה יהודי.

וממילא לא שייך להקשות האיך תהא חויית הגוי לעתיד כלולה בשכר הנצחי כמו יהודי; כי אצל יהודי בחינת הא"ס נמצא כביכול בשורשו בחלק היחידה שבו, משא"כ אצל גוי, שמשתלשל מחלק הנפש שביהודי אשר הוא קשור לו, שלא שייך שיחווה יותר מאשר בחינת היחידה שבתוך חלק הנפש שבו.  

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה