שאל את הרב - כללי

בחירה חופשית לעשיו

  • כ"ד חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום, כתוב שהתורה נכתבה תתקע"ד שנים לפני בריאת העולם. אם כך, לכל האנשים הרשעים שמוזכרים בתורה כמו עשיו למשל, לא ניתנה בחירה. מהרגע שהוא נולד הוא סומן בתור אדמוני ורשע, ועתידו כבר נכתב זמן רב מראש... אשמח לשמוע תשובה על העניין. תודה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

עי' בשמונה פרקים להרמב"ם בפרק רביעי שמסביר שענין הרע היינו ההתנהגות הקיצונית, וענין הטוב היינו ההתנהגות המאוזנת.

וכל אדם נולד עם טבע שונה, ויש שנולדים עם נטיה לקצה אחד יותר מן השני (עי' שם בדברי הרמב"ם).

כאשר עשו נולד, ראו בו מיד נטיה טבעית להיותו אדמוני - כלומר, יותר נוטה לגשמיות. אבל לא משום כך הוא נעשה רשע. אם ישתמש בבחירתו בכוחותיו באופן מאוזן, יוכל להיות צדיק גם במידותיו הנוטות לגשמיות; ואם לא ישתמש בנטיתו באופן מאוזן, יהפוך התנהגותו להתנהגות קיצונית ורע. אבל הכל ע"י בחירתו. 

והראיה הגדולה על הזה, שאמרו חז"ל: "א"ל הקב"ה: חסכתה אותה ממנו, חייך לאדם ערל היא מתוקנת, הוא דכתיב "למס מרעהו חסד", אילו היתה נישאת לעשו שמא היתה מגיירת אותו (מדרש תנחומא הקודם).

הרי שיתכן שעשו היה חוזר למוטב וכמו שכתב רש"י (פרק לב -כג): "שמא תחזירנו למוטב" ע"י הנישואין לדינה, ולא היה רשע מוחלט לכל עתידו משעה שנולד.

~~~

וזה שנכתבו המעשים בתורה כבר לפני בריאת העולם, אין בזה סתירה לבחירה - וכמו שמסביר הרמב"ם בפרק  ה' מהלכות תשובה, שיש לנו לדעת שאין ידיעת השם יתברך סתירה לבחירה חופשית של האדם (וגם אותם עצם התיבות והאותיות שנכתבו בתורה יכולות להשתנות לצירופים שונים ולא להיכתב באופן שמורים על מעשים רעים שנעשו אח"כ, וכמו שכתב הרמב"ן על התורה בהקדמתו לספר בראשית . 

בברכה

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה