אמונה

איך דבורה עקצה את שלמה המלך ולא מתה? אבולוציה ובריאת העולם? אטאיסטים ורפורמים.

  • ט"ו חשון התשע"ה
אא

שאלה

אהלן ראיתי הרבה הרצאות שלך ויש לי כמה שאלות אולי אתה יכול לעזור לי? וטוב כתבתי אתזה והבנתי שאני כותב מגילה אז אני מיספרתי אתזה שלא יהיה בלאגן

1.קודם כל לגבי המדרש-יש לי איזה מורה בבית ספר שלפי מה שהבנתי אמר שהסיפורים במדרש ואגדות הם רק בגדר אגדה והם לא באמת אמיתיים אלא רק שהכותב רצה למסור מסר יענו שמה שיש במדרש זה רק אגדה לא יותר מזה אתה אומר שזה נכון או שהוא אומר שטויות וגם עלזה הבנתי משהוא שגם לא מובן ממש באיזה מדרש כזה יש סיפור כזה ששמעתי שאומרים ששלמה המלך נעקץ באף על ידי דבורה והוא ריחם עליה וכשהוא הלך לדבר עם מלכת שבא הדבורה הזאת שהוא לא הרג אותה עזרה לו בשאלה עם פרחים עכשיו לא הבנתי איך זה יכול להיות שדבורה עוקצת את שלמה באף והיא לא מתה? ככה אמור להיות בדרך כלל אמרתי אתזה לאיזה חבר דתי והוא אמר לי שזה שאלה מפגרת ואם היו שמים לב לזה אז היו מסתכלים בתפל שבמדרש או משהוא כזה יש לך תשובה אחרת לזה?

2.עוד משהוא כבוד הרב בקשר לאבולוציה ולזמן של בריאת העולם עד עכשיו שמעתי איזה 20 פרשנויות על כל אחד מאלה אחד אומר לי שיש פרשנות אבולוציונית לפי מה שהבנתי שזה קשור איכשהוא לדור המבול ושחלק מהעולם נענש להיות קוף יש כאלה שפשוט נמנעים ואומרים שזה שטויות ויש כאלה שאומרים שזה קשור לעולם קודם שהקבה הרס או משהוא כזה ויש כאלה שאומרים שהם מסכימים עם זה כבוד הרב יכול להסביר לי מה באמת נכון

3.ועוד משהוא כבוד הרב לגבי תאריך בריאת העולם איך זה שמדענים אומרים שהעולם בן כמה מיליונים והתורה אומרת שכמה אלפי שנים המורה הזה שדיברתי עליו מיקודם אמר לי שזה נתון לפרשנות כי הוא אמר שיש חורים בזמן שלא מתוארים בתנך גם שמעתי ממשהוא אחר שבתנך שכל יום בימי הבריאה נחשב פרק זמן ארוך ולא יום כיום כבוד הרב יכול להסביר?

4.עוד משהוא כבוד הרב D: לגבי הזוהר המורה שלי אמר שבזוהר יש בעיות מסוימות שיש סטירה בין הזוהר לתלמוד שהוא נכתב בתקופת ה1300 ושיש מחלוקת עם הרש"בי כתב אותו או לא או שהיתה מחלוקת שהוא ועוד כמה אנשים לאורך זמן כתבו אותו ושיש סתירה בין זה לתלמוד הארמית שבזוהר היא ארמית מזויפת ולא אמיתית כפי שבגמרא ושיש בה שינויים ושיש בה גם ביטויים מסוימים ופתגמים בערבית וממש כתב לי רשימה מאיזה ספר משנה לזהר עכשיו אני לא הבנתי אם זה נכון או לא כי לרש"בי יש שם גדול בעולם התורה אם אתה רוצה אני ישלח לך מה הוא כתב לי היתה תקופה היתי טוחן לו תמוח בשאלות האלה ויש לי חבר דתי שאמר לי שאסור לדבר עם אנשים כאלה אולי אתה יכול לעזור רק לידע כללי המורה הזה הוא FANBOY של הרמבם ולומד יותר מ7 שנים בישיבה ככה הוא אמר לי אז הוא מאמין הולך על פי הכתבים של הרמב"ם וכו והוא אמר שהתפיסה של הרמב"ם שוללת את האמונה בגלגול נשמות וכו משהוא על הנפש אני לומד איתו פילוסופיה יהודית אז הוא מלמד אותנו שמונה פרקים להרמב"ם והוא לא מאמין בגלגול נשמות וגם הוא אמר שהבן של הרמבם בא נגד זה אבל בעיקרון הוא מאמין שתפיסה אחרת אחרי ששאלתי אותו איך גדולה הדור לא שמו לב לזה לסתירות בין הזוהר לכתבי חז"ל הוא אמר לי שלגבי הזוהר היו רבנים שהסכימו שיש סתירה בין הזוהר לכתבי חז"ל ופסקו שזה לא משנה מי כתב את הזוהר אלא התוכן זה מה שחשוב וכו. כבוד הרב יודע על מה הוא מדבר ולהגיד לי מה באמת נכון

5.רק עוד כמה שאלות אחרונות כי אני מבין שאני כותב פה מגילה כבוד הרב יכול להסביר לי איך הוא משתמש במחשב ובפלאפון ראיתי סירטונים של רבנים מסוימים שאומרים שאסור להשתמש בפלאפון ובמחשב ראיתי גם איזה סירטון שרב מסוים אומר שאם אומרים לך תיגע באייפון או שירו בך כדור לראש אתה חייב לחטוף כדור לראש אתה יכול להסביר לי למה הם אומרים ככה זה פסיקת הלכה? אני לא מבין מה רע אם אני רואה במחשב סירטונים של יהדות ואני משחק במחשב פה ושם מה רע בזה גם אם אני רואה בטלוויזיה הידברות ומעביר אתזה לדברים טובים למה שאני יזרוק אותה בכל מקרה אם בן אדם קנה טלוויזיה ומחשב ב10000 שקל ואז הוא שומע מרב שהוא צריך ליזרוק אותם זה טומאה לא חבל? כאילו ברור הוא יכול להכנס לשטויות אבל הוא גם יכול לראות הרצאות וכו עוד שאלה כבוד הרב D:

 יש איזה חבר דתי אחד שאני מכיר והוא אמר לי שאסור לי לדבר עם אטאיסטים ולראות דברים מהם הוא אמר שזה שם קליפות על הנשמה וככה גורם לה להפגע גם לא לקרוא מהכתבים שלהם מה שהוא אומר זה נכון אם כבוד הרב הורדתה נוצרי ודיברתה איתו ועם הרב אמנון יצחק מדבר עם אטאיסטים זה לא משפיע עליכם ובכלל אני רוצה לדעת מזה בדיוק האבולוציה הזה ואז לראות מה הרבנים אומרים עלזה כל הזמן אומרים לי זה שטויות אתה יודע שכשהולכים לבית משפט צריכים לשמוע את שתי העדים ואז שופטים לשמוע מצד אחד שהשני אומר שטויות לא גורם לך להיות בטוח שזה נכון אני יודה ממש לכבוד הרב אם הוא יוכל לענות על השאלות האלה זה מטריד אותי הרבה זמן,תודה.

תשובה


בס"ד
  
שלום וברכה,
  
1.
זה נכון שמטרת המדרשים הוא המסר המוסרי שבהם, ומדרשים נועדו לרוב להידרש. הרמח"ל מבאר הרבה מדרשים שלא כפשוטם. אך ישנם גם הרבה מדרשים שמוסרים לנו מידע אותנטי על תקופת התנ"ך או אישים שהיו בה - מלבד המסר המוסרי שבהם. כך לדוגמה, המדרש שמספר על הירח שהיה בעבר "שמש קטנה" שקינאה בשמש, אמנם מלמד אותנו מסר חשוב על מידת הקנאה וההסתפקות במועט, אך מצד שני גם עשוי לתאר תוך כדי כך גם מציאות פיזית שבה הירח אכן בער בעברו - לפני שהפך כולו לסלע. אין זה מחייב, אך זה בגדר האפשרי, ושמעתי בשם רבנים שאמרו כי "אין לנו הבנה במדרשי חז"ל".
לגבי הסיפור עם שלמה המלך, אפשר בהחלט שהסיפור קרה במציאות באופן שבו שלמה המלך הביט במעשה הדבורה כדי לדעת היכן הפרחים האמיתיים במבחנה של מלכת שבא, ודבר זה מעיד על חכמתו (אין זה מחייב שהיתה זו אותה דבורה בדיוק, אלא שרחמיו על הדבורה במקרה הראשון, הביאו לשימושו בדבורה בפעם השנייה, כמו במקרה של דוד המלך ששאל מה מועיל העכביש עד שנקלע למצב שבו קורי עכביש הצילו את חייו כשהסתתר במערה). גם אם היה מדובר באותה דבורה, אפשר שהיה זה מקרה מיוחד שבו הדבורה לא נהרגה בעקיצתה, או שהיה זה מין מסוים של מאוד דבורים שאינו נהרג ע"י עקיצתם (כפי שהיום יש דבורים וצרעות שאינם מתים ע"י עקיצתם). 
 
2.
חז"ל טענו שמעשה בראשית נסתר מאיתנו, ויש בו הרבה סודות שנמסרו רק לחכמים. אחד מסודות אלה לפי הגמרא, הוא שלפני עולמנו היה הקב"ה בורא עולמות ומחריבם. ואיננו יודעים מה ברא בהם, ויש שהציעו כי החיות הנכחדות שאנו מוצאים נכחדו בעולמות הקודמים לעולמנו, ויש המפרשים שמדובר בעולמות רוחניים. בקיצור: מכיוון שמדובר בסודות בראשית, אין לנו ידע ברור וחד משמעי בנושאים אלו על הדרך שבה הקב"ה ברא את העולם.
  
3.
ישנן כמה שיטות לגבי טענות על גיל העולם, וראוי להכיר את כולן:
http://www.haemet.net/articles/creation/world_age/world_age_explanations.htm

4. הזוהר הוא מקבץ כתביהם של תלמידי הרשב"י, שהעבירו את דברי הזוהר מדור לדור, ולכן השתרבבו לתוכו לשונות ומושגים מתקופות שונות - של התלמידים ותלמידי התלמידים שביארו את המושגים שמסר הרשב"י בשפתם ובלשונם. ספר הזוהר התפרסם לראשונה במאה ה-13 על ידי רבי משה דיליאון, שאסף את כתבי התלמידים לספר אחד, וקרא לו בשם "ספר הזוהר".
הרמב"ם לא הכיר בדורו את תורת הזוהר והקבלה, ולכן אין זו קושיה עליו.
  
5.
זה תלוי בדרגה הרוחנית שלך. אדם שעוד לא זכה לחזור בתשובה שלמה, ולהיות בציבור שומר תורה ומצוות, יהיה לו קשה מידי לוותר על הדברים שלהם התרגל, ולכן עליו לשוב בתשובה בשלבים. אייפון ואינטרנט יש בהם דברים חיוביים, אך יש בהם יותר דברים שליליים מחיוביים, וגם במשחקי מחשב וסרטים יש פריצות ודעות מקולקלות למכביר, ואדם ירא שמים יתרחק מהם. כל בעל תשובה לפי יכולתו ודרגתו - יתרחק מהם בהדרגה, ויש אפשרויות רבות לפניו, כי בימינו ב"ה יש מכשירים כשרים וגם "אינטרנט כשר" שלא ניתן להיכנס בו לאתרי פריצות וכדו', וכל אדם צריך להתחזק לפי יכולתו הרוחנית.
הרבנים משתמשים באמצעים כאלה ואחרים לצורך הרבים - בדומה לאמבולנס שפועל בשבת כדי להציל נפשות (וכפי שלנהג אמבולנס יש היתר לחלל את השבת כדי להציל נפשות, כי גם ישנם היתרים מיוחדים לעוסקים בדבר כדי להציל נפשות של יהודים שלא זכו לגדול על ברכי היהדות), ויש להם היתר מיוחד לכך - אך הם לא משתמשים באינטרנט לצורך "בידור", וכמובן שגם הם צריכים להיזהר מהאינטרנט שלא להתקלקל, ומשתמשים לרוב באינטרנט כשר כדי להימנע מנסיונות.
 
אתאיסטים באינטרנט מסלפים את האמת, ומשקרים, ומשתמשים בליצנות ולעג כדי להרחיק מהדת. ומכיוון שאינם ישרים, דבריהם יכולים לפגוע ולקרר את האמונה. כי גם אם האמת ברורה לך, הרגש עדיין נפגע בגלל דברי לעג וליצנות, ולכן ראוי להתרחק משקרנים ודמגוגים אלה, שכל מטרתם היא להרחיק מהתורה והמצוות. ומי שמכיר את דברי האתאיסטים, יודע על דרכי הלעג וההסתה שלהם. באותה מידה לא הייתי ממליץ לך להיכנס לאתרים ניאו-נאצים והסתה נגד ישראל, או לנסות בעצמך שימוש בסמים כדי לגלות שהם אכן מסוכנים...
  
אני ממליץ לך לחפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", שתשיב על רבות משאלותיך באמונה.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אטאיסטיםרפורמיםשלמה המלךזהרמדרשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה