אמונה

פירוש התורה עפי רוח הקודש

  • י"א חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום לרב... ברצוני לדעת מה להשיב לטוענים שפירושי התורה הם סובייקטיבים בלבד , וכל אחד פירש לפי האמת שלו..ללא שום בסיס וקשר.. בנוסף זה קשה יותר להסביר שרש"י הקדוש ברוח הקודש ידע בדיוק את הפירוש.. ..ומניין לנו לדעת האם הפירושים באמת נכונים.? הרי אנחנו צוחקים על מוחמד שקיבל נבואה עפי עדות יחיד. אז מדוע לנו לקבל עובדה של רוח הקודש ולקבל זאת כמובן מאליו..להבדיל מליוני הבדלות למשל הזוהר הקדוש שהיה במערה וקיבל את כל סודות הנסתר ונגלה (כמובן שאין לי שום כוונה בשאלתי להרהר או לפקפק על אף אחד מכלל הגאונים שמאירים לנו את התורה בפירושיהם) . המון תודה.

תשובה

 

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

רוב פירושיו של רש"י מבוססים על המסורת הידועה לנו, על הגמרא ועל מדרשי חז"ל - שאכן נמסרו במסורת מדור לדור. כמו כן רש"י מכוון לפשט, ולא מנסה "להמציא" חלילה פירושים חדשים שסותרים את המסורת או את הכתובים. כך שאין בפירושים שכאלה משום שינוי.

 

חשוב להבין, כי לאחר שהתורה ניתנה משמים במעמד לאומי גדול ואדיר, שבו הקב"ה נגלה בפני כל עם ישראל, אנו יכולים לדעת בוודאות שהתורה היא אמת.

ובתורה עצמה הקב"ה מסר לנו את אמונת החכמים.

כך לדוגמה, בתורה עצמה נאמר, כי מרגע שהתורה ניתנה - היא ניתנה להבנת החכמים: "לא בשמים היא לאמור מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו" (קרא את כל פרק ל' בספר דברים), שם נאמר במפורש שהתורה ניתנה להבנת אנוש, כך שגם המחלוקות הם רצון השם. על פסיקת ההלכה נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך" (חפש באתר הידברות את הכתבה "הרבי אמר", וראה שם רשימה של כל הפסוקים המדברים על חובת הציות לחכמי ישראל שבכל דור). הנה המאמר:

http://www.hidabroot.org/he/article/2587

 
בכל מקרה, חשוב שתבחין בכך, שהפירושים השונים אינם סותרים זה את זה בעיקרים, אלא רק בפרטים הקטנים, וכאן באמת ייתכנו שני פירושים המתקיימים במקביל, כאשר כל פירוש מתאר זוית שונה של אותו רעיון. חשוב שתקרא בעיון את המאמר:

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2584350&forum_id=4142

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה