תורה ומדע

כוזרי

  • ה' תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב! רציתי לדעת האם מה שכתוב בספר הכוזרי באמת קרה והאם ממלכת כוזרי באמת היתה קיימת...אשמח לדעת פרטים על כוזרי...אשמח לתשובה תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אכן היתה ממלכת כוזר, והיתה בה התגיירות גדולה.

מתוך ויקיפדיה:
"ממלכת הכוזרים הייתה ישות מדינית שהתקיימה כנראה בין המאה ה-7 לתחילת המאה ה-11."
 
אך לפי ממצאים גנטיים, נראה שרק חלק מהכוזרים התגיירו, והם לא השפיעו בצורה מהותית על יהדות אירופה. כך שהאשכנזים אינם כוזרים במקורם, כפי שהיו שרצו לטעון:
 
"במחקר שהתפרסם על ידי האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, נמצא ש"כרומוזומי Y שנאספו מקהילות יהודיות שונות מאירופה, צפון אפריקה והמזרח התיכון מוצאם מאב קדמון מזרח תיכוני משותף", והוצע ש"מרבית הקהילות היהודיות נשארו מבודדות יחסית מקהילות לא-יהודיות שכנות במהלך הגלות ולאחריה".
חקרים אלו ואחרים מחזקים את התפיסה המסורתית המייחסת את קהילות היהודים בעולם לאוכלוסיות ישראליות קדומות שהוגלו ומעניקה לה בסיס מדעי. הם גם סותרים תאוריות שלפיהן רבים מיהודי העולם מקורם בגויים שקיבלו על עצמם את היהדות בתהליך של גיור המוני, כמו במקרה הידוע של הכוזרים.‏‏‏  למרות שייתכן כי קבוצות כמו הכוזרים התבוללו בקבוצות יהודיות שונות – במקרה של הכוזרים, ביהדות אשכנז – בלתי סביר להניח שהם מהווים אחוז גבוה מיהדות אשכנז כיום, וניתן לומר כי הטענה שהם המקור ליהדות אשכנז, סבירותה אפסית‏‏"
 
בברכה,
דניאל בלס.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה