שאל את הרב - כללי

רצון השם יתברך

  • י"ב אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א. בחירה וידיעה בשאלה זו היא לא הנושא. מובן ה' יתברך מגיד מראשית אחרית והוא היודע לכל וזה לא מונעה את הבחירה. השאלה היא אחרת ראיתי בקל"ח פתחי חכמה של הרמח"ל ובליקוטי מוהר"ן שכתוב (קל"ח פתחי חכמה - פתח א') - ד. ואין שום רצון אחר נמצא אלא ממנו, ולא תאמר, אמת שכל הרצונות נמצאו ממנו, אך אחר שנמצאו הנה יש להם כח לרצות נגד רצונו ח"ו - זה אינו. וזהו: (עכ"ל) איך צריך להסתכל על זה שה' יתברך עושה לכל המעשים ואין שום דבר בין נצאל נברא נוצר ונעשה וכו' שיכולים בכלל לעשות הפך רצונו. זה מאוד קשה הרי יש תורה שהיא מגלה את רצון ה' איך להסתכל על זה? תודה.

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי מה שהבנתי את הענין, ישנו מדריגות מעל מדריגות - וכמו שאומר שלמה המלך בקהלת: " כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם(קהלת ה -ז)."

במדריגה "הכי" גבוהה, אז "אין עוד": רצון הקב"ה הוא רצון כל הרצונות וכל רצון בעולם באמת מושרש ברצונו יתברך, ולכן לא יוכלו לפעול כלום אם לא בהסכת רצונו יתברך.

אבל למטה מזה, ברא הקב"ה הרבה הרבה דרגות עד שמגיע לזה העולם שיש בו בחירה - כלומר, שנראה לנו שנוכל לעשות דבר שאינו לפי רצונו יתברך; ועי"ז יש לנו בחירה חופשית. 

ולכן נתן לנו הקב"ה תורה, אשר התורה מדברת אלינו כפי המציאות שלנו כאן בעולם הזה, והתורה מלמדת אותנו מה לעשות ומה לא לעשות כשאנו נמצאים במציאות הזה הנמוך של עולם הזה, שבו נוכל לטעות לחשוב שיש רצון שאינו לפי רצונו יתברך - והתורה מדריכה אותנו לבחור דוקא במה שהיא רצונו יתברך אפילו בעניני עולם הזה.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה