שאל את הרב - כללי

מהו גורל העתיד ועתידנו?

  • י' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, במקרה דרך ynet הגעתי לאתר (המהדורה עם השאלות המצחיקות) ונתקלתי בתשובה שלך לבנאדם, שישנם 7 כפול שבעת אלפים שנים כשכל שבעת אלפים הם מחזור של קיום עולם, שאנחנו במחזור החמישי שמגיע לשיאו, ושצדיקים עוברים לעולם שאחרי. השאלה שלי היא כזאת. א. מה יהיה לאחר השבע השביעי? ב. מה יהיה בגורל הנשמות? האם נתנדף כלא היינו או שיהיה נצח ללא זמן והגבלה ועם תכלית?! ג. מה עולה בגורל נשמות שחטאו? מאכילת לא כשר ואהבת זכר ועד רצח ורצח המונים? בעניין העולם הבא ובעניין חיי נצח.

תשובה

 

לכבוד השואל,

א. הענין שהזכרת - (7x7000) - שנוי במחלוקת, וכפי שהבנתי, לדעת הרמח"ל ז"ל ישנו רק 7000 אחת.

ב. בענין השאלות שהזכרת, אומרת המשנה בחגיגה : "כל המסתכל בארבעה דברים ראוי לו כאילו לא בא לעולם מה למעלה מה למטה מה לפנים ומה לאחור". ופירשו התוספות:"בתוספתא [למדנו]:מה לפנים (כלומר, קודם שנברא העולם),ומה לאחור - מה היה ומה עתיד להיות."

 

והסיבה ש"ראוי לו כאילו לא בא לעולם", משום שהוא חושב חוץ למציאות הריאלי שלו בעולם הזה, משום שאין לשאול שאלות בכדי להבין ולהשיג מציאות שהיא למעלה  מהשגותינו.

 

והטעם בזה, כי הקב"ה רוצה שנבקש ושנבין את כל מה שהוא ביכולת חכמתינו להשיג; אבל מה שלמעלה מחכמתינו ואפשרותינו להשיג - וכמו בשאלות הנוגעות למהות בורא העולם ולמהות המציאות קודם שהיתה עולם - אז הדרך הוא דוקא שלא לשאול את אותם שאלות, ונסתפק בידיעה שחכמתו יתברך ומציאותו הינו הרבה הרבה למעלה מהשגותינו.

וכמו שאומר הנביא בשם השם: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם השם" (ישעיהו נה -ח).

וכלול בסוג זה גם שאלות של מה יהיה אחרי הבריאה ואחרי 7000 שנה לעולם, שהיא מציאות אחרת לגמרי, וכמו שביאר הרמח"ל ז"ל; ולכן נסתפק בידע שהקב"ה הוא הטוב והמיטיב הכי גדול והוא רק רוצה לתת לנו טוב. אז לכל מקום שהוא יתברך מוביל אותנו זהו בודאי טוב - ואע"פ שלא נבין בפרט כעת איך נראית המציאות הזאת העתידית.

ג. מקובל אצלינו שאחרי פטירת הנשמה מן העולם הזה - אם עשה תשובה בחייו אז הכל מתכפר לו; לא עשה תשובה חו, אז יש מספר תהליכים בשמים איך לסייע לנשמה להתנקות מן העבירות שעשה. גם אכילת לא כשר וגם אהבת זכר וגם אפילו רצח יכול להתכפר לנשמה דרך התהליכים הרוחניים  המוכנים לכך.

 

בברכה,

 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה