אמונה

שאלה בנוגע לגלגול נשמות

  • ט' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, בנוגע לנושא של גלגול נשמות שהוא חלק מהותי מהיהדות, רציתי לדעת הכיצד זה ייתכן שישנם חכמים כמו רבי סעדיה גאון שמתנגדים לרעיון הזה? כשם שאין חולקים על הישארות הנפש כך מצופה שתהיה תמימות דעים גם בעניין גלגול הנשמות. תודה.

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי הבנתי, אין דמיון כלל בין האמונה בהשארת הנפש לבין האמונה בגלגולי נשמות. 

ענין השארת הנפש מובא כאחת מן י"ג עיקרי האמונה: "שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים."

כלומר, שעתידים כל הנשמות הראויים לכך לחיות שוב בגופם ולקבל את שכרם משלם על עבודתם את השם בעולם הזה.

מה שאין כן ענין גלגולי הנשמות, שהוא אחד מן התהליכים המוכנים בבית דין של מעלה בכדי לנקות את הנשמה  מחסרונתה. וכמו שיש גיהינום, שהוא תהליך של זיכוך לנשמה, וכמו שיש עונש הנקרא "כף  קלע" רח"ל, כך ישנו גם סוג של זיכוך או השלמת חסרון הנעשה ע"י החזרת הנשמה לגוף בעולם הזה הנקרא גלגול.  

ואין זה מחוייב מצד האמונה; וגם אין זה מחסיר בעבודתו את השם אם יהודי אינו יודע  מזה, כמו שאינו נחשב חסרון בעבודתו אם אינו יודע מה פירוש העונש של כף הקלע, או מהו בדיוק אופני הזיכוך בגיהינום.

ולכן בדורות הקודמים שענין הנסתר שבתורה היה  בהסתר כידוע (שהיו כתבי הזוהר הקדוש בגניזה לבערך אלף שנה), היו גדולים זי"ע שדרשו לדורם שאין להתבלבל במחשבות אודות גלגול ויש רק לעבוד את השם בפשטות על פי עיקרי האמונה המחוייבים.

ובדורות האחרונים - מזמן הרמב"ן הקדוש והלאה - כאשר נתגלו כתבי הזוהר הקדוש וענין הנסתר בתורה, אז נתגלו לכל גם כן ענין גלגולי הנשמות ואמיתתו, עד שכבר היום כל יהודי דתי מאמין בענין הגלגול.

בברכה, 

רב נחום

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגול נשמותגילגולי נשמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה