שאל את הרב - כללי

הגעה לחתונה

  • כ"ג תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. המקרה שלי הוא כזה: אני הולך לשיעורי תורה. אחד המשתתפים בשיעורים הזמין את כולם לחתונה של הבת שלו. גם אותי הוא הזמין. אני מאוד מתלבט אם ללכת לחתונה הזאת. מצד אחד זה אדם שאני בקושי מכיר. הקשר היחיד שיש בינינו זה שאנחנו משתתפים בשיעורי תורה. את החתן ו/או הכלה מעולם לא ראיתי. האנשים היחידים שאני מכיר שבאים לחתונה הם האנשים שמשתתפים איתי בשיעורים. מצד שני, זו זכות גדולה לשמח חתן וכלה. עצם זה שאני אלך לחתונה ואשתדל לשמח את החתן והכלה האם זה נחשב כמעין סגולה למציאת זיווגי שלי (אני רווק)? אשמח לעצה טובה

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי שהבנתי, עיקר המצוה של שמחת חתן וכלה נובע ממצות גמילות חסדים, ושייך לגמול חסד עם החתן וכלה דוקא כאשר נוכחות האורח מוסיף להם שמחה, דהיינו, כאשר הם מכירים את האורח. 

כשהאורח אינו מוכר לחתן וכלה, יתכן שהוא מוסיף להם שמחה ע"י עצם נכחותו - אבל זה מסתבר לומר רק כאשר אין ציבור גדול של משתתפים. כאשר ישנו ציבור גדול של משתתפים, ספק אם נוכחות עוד מישהוא יוסיף לשמחת החתן וכלה. 

אם האורח שאינו מוכר לחתן ולכלה, ידחוף את עצמו וישתדל במיוחד לשמח את החתן והכלה ע"י איזה ריקוד או בדחנות, או שישתדל באופן אישי לתת ברכה להם שככל הנראה עשה רושם חשוב עליהם, אז פשיטא שמקיים מצות שמחת חתן וכלה ואפילו אם אינו מכירם. 

אבל אם נמנע מן האורח כל הדברים הנ"ל, דהיינו, שהאורח אינו מכיר אישית את החתן והכלה, ואין תוספת שמחה בנכחותו לבד, והוא אינו מתכוון לדחוף את עצמו במיוחד לשמח את החתן והכלה, אז לכאורה אין צד לומר שהוא מקיים מצות שמחת חתן וכלה בהשתתפותו.

אמנם, הוא עדיין יכול לקיים מצות גמילות חסד כפשוטו לגבי ההורים של החתן או הכלה, אם הוא מכיר אותם ומראה להם ע"י הגעתו שהוא משתתף בשמחתם; אבל אז תהיה הגמילות חסדים בגדר גמילות חסדים "רגיל" שבין אדם לחבירו, ולא בגדר גמילות חסד של שמחת חתן וכלה. ואז צריך לשקול, אם באמת האורח יצטרך להגיע לחתונה בשביל לקיים הגמילות חסד עם אב הכלה, או שמא האבא יקבל אותו שמחה מברכתו כאשר יקבל את הברכה בפעם הבא כשיפגשו (וכגון בשיעור).

לכן, אם אתה מרגיש שזה ישנה לאבי הכלה הרבה כשתגיע, אז יתכן שיש לך מצות גמילות חסד ללכת במיוחד למקום החתונה. 

ועל כל פנים, לגבי הסגולה של מציאת זיווג בשבילך, אתה צריך לברר אם מה שדרוש כדי לקיים את הסגולה הוא דוקא קיום מצות גמילות חסד בסוג של שמחת חתן וכלה, או שמא יועיל לזה כל מעשה של גמילות חסד, וכמו בכל מצוה, שכאשר עושים עוד אחד ועוד אחד, יותר ויותר מזכך את האדם ומסייעו להגיע למטרתו הרוחני.

ובאם אתה רוצה דוקא לזכות לענין הסגוליי ויתברר לך שזה תלוי בשמחת חתן וכלה דוקא, אז תצטרך לשקול בדעתך אם כבר תגיע לחתונה, אם תוכל לדחוף את עצמך בפנים ולשמח את החתן והכלה באיזה אופן מיוחד, וכנזכר לעיל.

בברכה, ויהי רצון שתזכה לשמחות אצלך, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה