שאל את הרב - כללי

די דחוף כשרות כלים - רשת הגז וטבילת כלים

  • י"ח תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! האם יש בעיה ברשת ברזל שעליה מניחים את הסירים כשמבשלים על הגז? הרי בפסח עוטפים את הרשת בנייר כסף כי בחום מהלהבות החמץ עובר מהרשת לסיר והסיר נעשה חמץ. השאלה היא, האם שאר המאכלים גם עוברים? ואם לא אז ישנה סכנה שעל רשת יש איזה נוזל או שמנונית ממאכלים לא כשרים שזה כן בעיה למיטב זכרוני, כלומר כשזה נוזלי זה כן עובר בחום. אז אי אפשר לבשל על רשת משומשת בערבוביה - בשר,חלב,מאכלים לא כשרים? וחוץ מזה אני גם מפחד להרוס את הסירים החדשים והטבולים ברוך השם. ושאלה נוספת, כיצד נייר כסף לא מעביר את החמץ מהרשת? הרי זה גם מתכת והאם הוא יכול לבודד גם במצב הנ"ל? וברצוני להבין בשביל מה לטבול את הסיר או המחבט או מכסה הכלי או מכסה של צנצנת (בשימוש חוזר של הצנצנת) וכו..? הרי הסיר הוא כלי בישול וזה דומה לכלי אריזה שלא חייב בטבילה וכל שכן המכסה שהוא רק שומר על החום בזמן בישול או על טריות המזון בצנצנת. והייתי רוצה לדעת אם יש הבדל בפסק בין אשכנזים לספרדים לגבי השאלות ששאלתי כדי שלא יהיה קלקול הדין ולהעשרת ידעיתי. תודה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. השאלה היא, האם שאר המאכלים גם עוברים? ואם לא אז ישנה סכנה שעל רשת יש איזה נוזל או שמנונית ממאכלים לא כשרים שזה כן בעיה למיטב זכרוני, כלומר כשזה נוזלי זה כן עובר בחום. אז אי אפשר לבשל על רשת משומשת בערבוביה - בשר,חלב,מאכלים לא כשרים?

כך כותב הרב הגאון משה שטרנבוך שליט"א בספרו "ארחות הבית" פרק ז (אות ח):

"כירים של גז שמבשלים עליהם בכלי בשר וכלי חלב, יש חשש אם נשפך חלב חם על החצובה (ברזל שעליו מניחים הסירים), ובאותו יום נשפך עליו רוטב של ב שר, אם כן יש בחצובה זו תערובת בשר בחלב, וכל סיר שמבשל עליו נבלע בו איסור.

"אבל חשש זה הוא רק אם הסיר שמבשל בו ומעמידו על האש רטוב בתחתיתו או כשהחצובה רטובה;  שרק על ידי לחות יתכן שיעבור האיסור.

"ועל כן צריך לדקדק כשיש חצובה משותפת לבשרי וחלבי, שהסירים שמניחים על גבי האש יהיו יבשים למטה שלא יבוא לידי בליעת בשר וחלב.

"והמדקדקין נוהגין לייחד ברזלים בגז עבור בשר ועבור חלב בנפרד, וכן ראוי להדר. " 

וכאן דעת הרב עובדיה יוסף ז"ל בענין המובא בספר "ילקוט יוסף":

"מותר לבשל על כיריים של גאז מאכלי בשר ומאכלי חלב, ואין צורך שיהיו כיריים נפרדים לבשרי ולחלבי. וגם אם גלש מהחלב על הכיריים [מקום האש], אין צריך להכשירם קודם שבא לבשל מאכל בשרי, דבודאי מה שנשפך על הכיריים נשרף וכלה, וגם בהדלקת הכיריים הרי הוא עושה ליבון קל, ועוד, דכלי מכלי אינו בולע אלא באמצעות רוטב, וממילא אין הקדרה המונחת על הכיריים בולעת מהכיריים. והוא הדין לחצובות כיריים חשמליים שעליהם מעמידים את הסירים, כיון שהאש שורפת גם את מה שנשפך על החצובה."

ולמדנו מכל זה, שעל כל פנים, לדעת כולם, צריך להיות הכלים והסירים ששמים על הכיריים נקיים מלמטה ולא רטובים.

2. כיצד נייר כסף לא מעביר את החמץ מהרשת? הרי זה גם מתכת והאם הוא יכול לבודד גם במצב הנ"ל?

לפי הנזכר לעיל, אם צד אחד של הכיסוי המתכתי אינו רטוב, אינו עובר.

3. וברצוני להבין בשביל מה לטבול את הסיר או המחבת או מכסה הכלי או מכסה של צנצנת (בשימוש חוזר של הצנצנת) וכו..? הרי הסיר הוא כלי בישול וזה דומה לכלי אריזה?

כפי מה שהבנתי, זהו דוקא כלי בישול וכלים שהאוכל מונח עליהם לצורך אכילה שחייבים בטבילה; אם כן אינו להשוות אותם כלל לאותו גדר של כלי איחסון הפטורים כאשר אין האוכל נוגע בהם.  

4. וכל שכן המכסה שהוא רק שומר על החום בזמן בישול?

אין לראות במכסה רק שמירת טריות, אלא המכסה של כלי בישול הוא משתתף בפועל ומסייע בעצם פעולת הבישול ע"י סגירת הסיר. ואם כן אין חילוק בין הסיר בעצמו למכסה שלו, ושניהם חייבים בטבילה.

כפי מה שבררתי אין חילוק בדינים 3-4 בין אשכנזים לספרדים.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה