חברה והשקפה

האם הנצרות היא דת מונותיאיסטית?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול האם הנצרות נחשבת לדת מונותאיסטית? והאם אתה יכול להסביר לי את תשובתך?

תשובה

בס"ד
שלום וברכה,
שאלת שאלה טובה, שדי קשה להשיב עליה.
לפני שחקרתי את הנצרות, חשבתי לתומי שהנוצרים מאמינים שישו היה נביא בשר ודם שנבחר על ידי האלוקים כמו משה רבינו אצלנו, ושהוא המשיח לדעתם, כמו שלפי אמונת המוסלמים אלוקים בחר במוחמד להעביר את תורתו. כך חשבתי בילדותי.
רק לאחר שהתווכחתי עם לא מעט נוצרים, הבנתי עד כמה ההתייחסות שלהם לאלוקים שונה משלנו. הנוצרים אמנם מאמינים שיש אלוקים אינסופי ונצחי שברא את העולם והוציאנו ממצרים ונתן לנו את התורה, אלא שהם גם מאמינים כי בהמשך הוא בעצמו עיבר אשה בתולה בשם מריה, הכניס אותה להריון, ונולד בתוכה כתינוק בשר ודם! כן, שמעת נכון, הנוצרים מאמינים שאלוהים נולד בגוף של ישו - נולד כתינוק קטן שבוכה וצריך חלב, וגדל כאדם בשר ודם, וחי את חייו כמו דיבוק בגוף של ישו, וזאת במטרה שבני אדם ירצחו אותו כדי שיכפר בכך על חטאי האנושות...
הטירוף עדיין לא מסתיים פה, כי מלבד כל זאת, הם גם מאמינים שיש לאלוקים שלוש פנים, והוא לא אחד מוחלט. וחשוב להבין זאת - הנוצרים לא טוענים שיש לאלוקים "שלוש הנהגות" בבריאה, או שרק בגלל בני האדם הוא מתנהג בשלוש דרכים שונות עכשיו, לא ולא, הם מאמינים שהוא עצמו במהותו בעל שלוש פנים מטבעו, מנצח נצחים, שהוא תמיד היה גם "הבורא הנצחי" וגם "ישו" וגם "רוח הקודש" שעיברה אשה בתולה, והם כולם חיים בשיתוף אחד... ואיני רוצה אפילו להרחיב על המנהגים המוזרים שלהם, כגון שהם אוכלים בחג הפסחא שלהם יין ולחם באמונה שהיין הופך לדם של ישו בבטן שלהם בפשטות, ושהלחם הופך לבשר המת של ישו בבטן שלהם, כי הם צריכים "לאכול" את האלוהים כמו קורבן כדי שיכפר להם על החטאים. אנו היהודים היינו מקריבים קורבנות בבית המקדש, קורבנות של פרות וכבשים, והנוצרים החליפו את קורבן הבהמה באותו ישו, וחושבים שהאליל הוא הקורבן שלהם, ושהיה צריך להרוג את אלוהים כדי שיתכפרו חטאיהם...
בהתחלה חשבתי שרק חלק מהנוצרים מאמינים באמונות מוזרות אלו, או שהיום הנוצרים כבר השתנו וחזרו בהם, אך לאחר שחקרתי את הנצרות במשך שנה גיליתי שזוהי דעת הנוצרים מאז ומעולם, ועוד, שגם כל הזרמים האחרים שיצאו מהנצרות המשיכו להאמין באמונות אליליות אלו עד עצם היום הזה. התברר לי שהאמונות הנוצריות התחילו עם היווסדות הדת הנוצרית הרשמית, הנקראת עד היום בשם "נצרות קתולית", אך הן עברו גם לנצרות הפרוטסטנטית, ואפילו לקבוצת הנוצרים בארץ ישראל הנקראים בשם "יהודים משיחיים".
בקיצור, יהיה זה נדיר מאוד למצוא בעולם נוצרי שלא מאמין בכל מה שציינתי, וגם אם ימצא נוצרי שכזה, הוא יאלץ להודות שכל אבותיו האמינו תמיד באמונות אלו, ושגם כיום רובם המוחלט של הנוצרים בעולם ממשיכים ומאמינים בכך.
האם זו עבודת אלילים?
קשה להשיב על השאלה הזו. האמונה שהנוצרית מאמינים בה נקראת ביהדות בשם "שיתוף", והיא בעצם עירבוב של האמונה האמיתית באלוקינו הנצחי יחד עם יצירי דמיונם. אפשר לומר כי הנצרות היא הדת המונותאיסטית שהכי קרובה לעבודת אלילים, או שזוהי עבודת האלילים שהכי קרובה למונותאיזם.
יש מחלוקת בפוסקים כיצד להתייחס לנוצרים. הרמב"ם סבר שהנצרות היא עבודת אלילים, ויהודי צריך למות על קידוש השם אם הנוצרים יאלצו אותו להשתחוות לפסל של ישו (אך הוא אינו צריך למות על קידוש השם אם המוסלמים יאלצו אותו להכריז על האמונה במוחמד).
מנגד ראיתי פוסקים אחרים שהסבירו, כי האמונה הנוצרית לא נקראת "עבודת אלילים" עבור הגויים המאמינים בה, מכיוון ששבע מצוות בני נח לא אוסרים על הגויים את אמונת "השיתוף" אלא רק את האמונה הרגילה באלילים, ולכן הגויים הנוצרים לא נקראים עובדי אלילים, אולם, יהודי המאמין בנצרות נקרא "עובד אלילים" מכיוון שהתורה אסרה על היהודים גם את אמונת השיתוף.
הנה עוד מאמרים שעשויים לעניין אותך: >בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה