חברה והשקפה

שינוי התפישה לגבי התנהגות חרדים

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום אני רונן כהן בן 16 מחולון מתחזק ביהדות ומתקרב לשם יתברך, אני ברוך השם מתחזק מאוד מאתר הידברות ומהרבנים פה במיוחד מהרב זמיר, אבל יש דבר שמאוד מאוד מחליש את האמונה שלי וזה כל מה שרואים בתקשורת על החרדים, חוץ מהגיוס כי זה אני מבין שהם לא מתגייסים כי התורה שומרת על עם ישראל אבל לדוגמא למה יש הרבה אנסים בחברה החרדית זה חילול השם ולמה הם כל כך עצובים וחסרי שמחת חיים , ככה לפחות זה נראה לי שאני רואה אותם בסרטים וברחוב, אני כבר לא יודע מה לעשות תעזור לי.

תשובה

לכבוד השואל,

הקב"ה נתן לכל אחד בחירה חפשית והאתגר הוא שכל אחד יבחר באמת לפי מיטב הבנתו - ולא לפי מה שאחרים אומרים או מספרים לו. כמו שנאמר "ובחרת בחיים", וכתוב "דע את אלהי אביך", כלומר, שלא מספיק שיגידו לך אחרים מה לעשות אלא אתה צריך לבוא לדעת מעצמך ומן החוויות שלך.

אם ברוך השם זכית לראות דברים שהם הגיונים לך בהידברות, כלומר, שהסבירו לך האיך להתיחס לשאלות חיים עמוקות, וההסבר הדהד בך, ומתוך כך התחזקת - זה דבר טוב, מכיון שזה בא מן השיקול והחויה שלך. אבל אם ראית בתקשורת או בחוץ אנשים חרדים שנראים שחוטאים או שאינם שמחים, הרי אין בזה שום הוכחה לאמיתיות מתוך חויה; זהו רק צורה חיצונית שהוצגה לך.

לכן מה שידעת מתוך עצמך צריך לשקול אצלך הרבה יותר. ואם קשה לך השאלה האם יש אנסים או אנשים עצובים אצל החרדים, אז אתה צריך לנסות לראות בעצמך ולבחון מקרוב אם אכן זה נכון. זה תוכל רק לראות מתוך חויה אישית של השתתפות בצורת החיים, וכגון שתנסה פעם להשתתף ביום טוב עם ציבור חרדי או שתכנס לישיבה, ואז תתענין לראות אם האנשים האלו באמת עצובים או מתוסכלים.

אבל אם רק תעמוד "מבחוץ" ותרצה לדעת מה יש בפנים, ובאים אנשים אשר מסיבות פרטיות שלהם אין הם תומכים באותו מהלך בחיים, ותרצה לסמוך עליהם לדעת מה נעשה אצל החרדים, אז על פי רוב לא תוכל לראות תמונה אמיתית. כי זה ברור, שבכל צבור שבעולם תוכל למצוא יחידים שהם אינם בשלמות ולצלם אותם ולטעון שכל הקבוצה הם כמו אלו - ואין בזה שום הבחנה אמיתית לגבי דרך שלהם.

ובפרט, כאשר מצאת כבר באותו דרך שהיא מתרצת הרבה שאלות שהיו לך מ"חידת היקום", ומעמידה סדר חיים מושלמת כדי שכל אחד שרוצה יוכל להתייגע ולהגיע לדרגות נעלות וליצור לעצמו צורת חיים מאוזנת - אם כן אין לך לקחת ראיה מן האיך אנשים שאינם דולגים באותה שיטה ואינם רוצים לחוות ולנסות את אותה דרך מציגים לך אותה באיזה צורה חיצונית ושטחית.

ואברך אותך שתוכל להתחזק בדרכך בכוחות עצמך ולא להתבלבל ממה שמוצג מבחוץ,

רב נחום  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה