חברה והשקפה

רחמי השם - למה יש עונשים

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב לפי מה שאני מבין הקדוש ברוך הוא ברא את העולם כדי להטיב עם בני האדם ולתת להם טובה גמורה בתמורה לעבודתם.זה ברור לי ומובן לי.אבל מי שלא מעוניין בדרך השם מקבל עונשים קשים ומשונים גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.מחלות ויסורים בעולם הזה וגיני גיהנום לעולם הבא.למה זה לא בנוי בצורה שמי שרוצה לעשות את רצון הבורא מקבל שכר ומי שלא לא עושים לו כלום ולא מקבל שום עונש.אם אתה רוצה לתת שכר בתמורה לעבודה זה ברור.אבל השואה הרג היהודים במסעות בצלב וכולי..זה אכזריות לא יתוארת..מדוע זה כך??

תשובה

לכבוד השואל,

עיקר כוונת הקב"ה להטיב וכמו שכתבת.

בכדי להטיב באמת צריך להיות עבודה להקב"ה באמת וכמו שכתבת "בתמורה לעבודתם".

בכדי שיהיה עבודה באמת, צריך להיות תוצאות מן העבודה - הן תוצאות לטוב אם הבן אדם עושה את העבודה המוטלת עליו, והן תוצאות לרע אם הבן אדם בחר שלא לעשות את העבודה.

כי אם אין שום תוצאות כאשר הבן אדם לא עושה את העבודה, כלומר, אם בין כה היה הכל מתוקן על צד היותר טוב והיה כל אחד מקבל את פרנסתו לפחות להחיות את נשמתו ואינו "נענש", אם כן נמצא שאפילו כאשר כן עושה את העבודה, הרי הוא לא שינה את המצב בעצם בעבודתו מרע לטוב (רק הכי הרבה שיוכל לשנות בעבודתו זהו לשנות ממצב טוב או בינוני לטוב ביותר - ועל זה לא מגיע כל כך שכר כמו שהקב"ה רוצה לתת לנו).

ומה שיש עונשים לאחר המיתה, היינו משום שאם האדם נדבק בבחירתו לדברים המפסיקים בינו לבין הקב"ה, והרי הקב"ה רוצה לתת לכל אחד ואחד את כל הטוב ושהאדם ידבק בו  - ברא  הקב"ה לתועלת האדם את האפשרות שיוכל להזדכך מן אותם המשיכות החוצות.

ומה שיש דברים קשים שאירעו בתקופת ההיסטוריה, אין כוונת השם יתברך להביא את הדברים האלו לתכלית של עונש אלא בכדי לעורר את היהודים לעשות את העבודה שבשבילה נשלחו לעולם, ושלא ישכחו מזה; אבל כאשר היהודים אינם מקבלים את המסר ח"ו, אז מתחזק השליטה של אומות העולם על היהודים בהדרגה יותר ויותר עד שיכול להגיע גם למצב של שליטה טוטלית כמו בזמן השואה ומסעות הצלב - אבל אין זה בא אלא מתוך העלמה בהבחנת הסימנים של תזכורת שהקב"ה שולח בתוך ההשגחה. וכמבואר כל זה בתוכחות בפרשת בחוקותי בסוף ספר ויקרא.

ויהי רצון שנזכה לשמוע את המסר שבהשגחה, ושנזכה לעשות את העבודה כראוי, וממילא נזכה לדעת רק טוב בזה ובבא.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה