שאל את הרב - כללי

מיהו הנחש הקדמון?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הנחש ב"בראשית" עשה את רצון ה´ בזה שניסה את אדם וחווה. אז למה ה´ העניש אותו?הרי הוא קיבל תפקיד של יצר הרע! מה היה מצופה ממנו, שיניח תפילין כל בוקר?????? ואיך זה שקיבל עונש בלי שהיה לו בחירה חופשית? הרי היא ניתנה רק לבני אדם! לפרש את העניין לפי מה ששואלים בקשר לעונשם של המצרים. הרי הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו: ויאמר לאברם ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אתם ארבע מאות שנה בראשית פרק טו פסוק יג לפי הבטחה זו הרי כל מה שעשו המצרים הם לפי דבר ה´ אם כן למה נענשו? מסביר הרמב"ן בפרשת יתרו הכדהלן: כי בדבר אשר זדו עליהם - פירושו בדבר אשר הזידו המצרים על ישראל ידעתי שהוא גדול מכל האלהים. וטעם זה, מפני שהשם גזר על ישראל ועבדום וענו אותם ולא היה על המצרים בזה העונש הגדול, אבל הזידו עליהם וחשבו להכרית אותם מן העולם, כמו שאמר הבה נתחכמה לו פן ירבה, וצוה למילדות להמית הבנים, וגזר עליהם כל הבן הילוד היאורה תשליכהו , ומפני זה היה עליהם העונש המשחית אותם לגמרי, וזהו שאמר וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי רמב"ן שמות פרק יח פסוק יא כלומר המצרים עשו מעבר לציווים העינויים והקושי שעשו לישראל היה למטרתם האישי ולא לפי כוונת הקב"ה. כך גם אפשר להסביר את העניין אצל הנחש היו לו מטרות לא ראויות כמו שרואים במדרש הגדול: כי עשית זאת – בוא וראה במה שחישב הנחש בו נידון, ומה חישב בלבו אותו רשע באותה שעה? אמר אלך ואהרוג את אדם ואשא את חוה ואהיה מלך על כל בהמה וחיה ואהלוך בקומה זקופה ואוכל כל מעדני עולם. מדרש הגדול פרק ג פסוק יד רואים שרצונו של הנחש היה אנוכי ואישי לכן נענש למרות שמונה לתפקיד הזה.

תשובה

שלום וברכה

ראיתי מפרשים את העניין כך:

ידוע שאלת הראשונים בקשר לעונשם של המצרים. הרי הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו: ויאמר לאברם ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אתם ארבע מאות שנה בראשית פרק טו פסוק יג לפי הבטחה זו הרי כל מה שעשו המצרים הם לפי דבר ה' אם כן למה נענשו? מסביר הרמב"ן בפרשת יתרו הכדהלן:

"כי בדבר אשר זדו עליהם - פירושו בדבר אשר הזידו המצרים על ישראל ידעתי שהוא גדול מכל האלהים. וטעם זה, מפני שהשם גזר על ישראל ועבדום וענו אותם  ולא היה על המצרים בזה העונש הגדול, אבל הזידו עליהם וחשבו להכרית אותם מן העולם, כמו שאמר הבה נתחכמה לו פן ירבה, וצוה למילדות להמית הבנים, וגזר עליהם כל הבן הילוד היאורה תשליכהו , ומפני זה היה עליהם העונש המשחית אותם לגמרי, וזהו שאמר וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי" (רמב"ן שמות פרק יח פסוק יא).

 כלומר, המצרים פעלו ברשעות מעבר לציווים, העינויים והקושי שעשו לישראל היה למטרתם האישי ולא לפי כוונת הקב"ה.

כך גם אצל הנחש, מלבד השליחות שלו לפתות את האדם, הוא שיתף גם מטרות אישיות לא ראויות כמו שרואים במדרש, וכפי שהביא רש"י:

"כי עשית זאת – בוא וראה במה שחישב הנחש בו נידון, ומה חישב בלבו אותו רשע באותה שעה? אמר אלך ואהרוג את אדם ואשא את חוה ואהיה מלך על כל בהמה וחיה ואהלוך בקומה זקופה ואוכל כל מעדני עולם". (מדרש הגדול פרק ג  פסוק יד).

 רואים שרצונו של הנחש היה אנוכי ואישי לכן נענש למרות שמונה לתפקיד הזה.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה