זוגיות

האם העונש מיידי

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום עליכם וחג שמח. אומנם אני יודעת שאין לדעת חשבונות שמיים אך תמיד יש בלב את התחושה בפרט לבעלי תשובה שאם אעשה משהו שאני יודעת שאסור אך איני יכולה כרגע לקבל על עצמי עדיין,אני אענש ואולי גם העונש הינו מיידי כך שאם קורה משהו לא טוב ישר משייכים את הדבר לכך שאולי נענשתי בגלל מעשיי. שהרי כל דבר שקורה בחיים הוא לא במקרה אלא בא ללמד אותנו דבר. האם יש בסיס לתחושות הללו? אתן דוגמא:כשבעל תשובה דתי (אך לא חרדי עדיין) מתחיל קשר זוגי .ומשתדל לשמור נגיעה אך לצערו מעד/מועד במהלך הקשר.ואז הוא מרגיש שבגלל החטא שעשה הקשר לא יצליח .או שבמקרה הגרוע במידה ונפרדו מאשים את עצמו במה שעשה ומרגיש שבגלל שחטא הקשר נכשל. האם יש בסיס לסבור כך שהעונש הוא מיידי?? אני רוצה לציין שהתחושות מאוד מייסרות ומכאיבות. אשמח לתשובה. תודה רבה וכל טוב.

תשובה

שלום וברכה

היסוד הוא אכן שאין דבר שקורה במקרה והכל נעשה בהשגחה פרטית מהבורא ברוך הוא. כמו כן ברור שאין יסורים בלי עוון זאת אומרת שלכל צער שיש לאדם יש שורש של חטא שגרם לצער זה.

אולם מאחר ואין לנו כיום נבואה לא נוכל לדעת בדיוק את הסיבות למקרים, אם כי ניתן לשער על פי מקורות חז"ל לכל דבר את הסיבה שהביאה את העונש.

בכל מקרה יש להשתדל ככל היכולת לא לחטוא ולהתחזק כמו שצריך והקב"ה לא בא בטרוניה עם בריותיו כאשר הם עושים את המקסימום האפשרי מצידם, אבל בתנאי שבאמת עושים את המקסימום.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה