שו"ת פורים

איך מקיימים הלכות פורים בטירונות בצבא?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, לצערי לא הצלחתי לקבל פטור מהצבא וככל הנראה אני מתגייסת בשבוע הבא. 1. אני יכולה לארגן סוכריה ושוקולד קטן לכל בת שתהיה איתי בטירונות או משהו כזה ולהביא להן ביום פורים וזה ייחשב לי כמשלוח מנות? האם זה צריך להיות יותר מכזית או כמות כלשהי? האם חובה לתת גם שתייה? 2. איך אני מקיימת את מצוות מתנות לאביונים מהטירונות? אני יכולה לתרום מראש או לייחד מטבעות ביום פורים ולומר שזה יהיה בלי נדר לצדקה בשביל לקיים את המצווה, ולתרום או להעביר למישהו בסוף שבוע? 3.האם ניתן לתרום לארגון ידוע כלשהו שמעביר לאביונים? כי אני לא יודעת למצוא כל כך ואני לא יודעת את ההגדרה של מי נקרא אביון. אם כן איזה וכמה כל אדם צריך לתרום, והאם אני יכולה לתרום בשם אחרים? 4. יש איסורים כלשהם ביום פורים חוץ משאסור להתענות? והאם יש עוד מצוות שהן חובה (לנשים) חוץ ממקרא מגילה, משלוח מנות ומתנות לאביונים? 5.האם ניתן לקיים את המשלוח מנות והמתנות לאביונים גם בשושן פורים אם אני לא מספיקה? 6. מוסיפים בברכת המזון ובתפילות את החלקים של פורים מצאת תענית אסתר עד כניסת שבת השנה? 7. האם אני מחויבת מבחינת ההלכה לפנות לועדת דת בצבא ולנסות להשתחרר בהקדם או שאם כבר התגייסתי אני יכולה להישאר? כי הבנתי שהאיסור העיקרי הוא בעצם להיות ברשות הצבא ולא ברשות האבא או הבעל. והאם זה חמור למרות שניסיתי לקבל פטור? 8. האם אני יכולה ללבוש מכנסיים כשאני במסגרת רק עם בנות? 9. אם למשל יש תיק או שקית עם הרבה חפצים בשבת ויש שם דברים שאסור לטלטל, מותר לי לטלטל אותה בכל זאת כדי להוציא מתוכה ספר לתפילה ועוד דברים לצורך השבת גם בשבת עצמה? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

1. דעת הרבה מהפוסקים שצריך לתת לפחות כזית ויש שכתבו לתת שיעור סעודה מכובדת.

העצה הטובה ביותר היא שתכיני משלוח למנות מכובד לפני שאת מתגייסת ותבקשי מאאח/ות חבירה למסור את זה להורים או לכל מישהו אחר ביום הפורים.

2.3. גם כאן העצה הכי טובה היא להכין כסף מראש ולתת לאירגונים שמחלקים את זה ביום הפורים עצמו. אם תרצי אתן לך שם של אירגון שניתן לתרום לפני פורים והם מחלקים את זה בפורים.

מעיקר הדין די בחצי ש"ח x שני אביונים אולם ראוי להחמיר ולתת 5 ש"ח. יש המחמירים לתת שיעור 20 ש"ח.

ניתן גם לתרום בשם אחרים.

4. סעודת פורים היא גם כן חובה וכן אין לעבוד ביום זה.

5. אם תהיי בירושלים ביום הפורים את צריכה לקיים את המצוות ביום שושן פורים. אם תהיי בשאר ערי הארץ במקומות שפורים נוהג כרגיל, יש לקיים את המצוות ביום הרגיל.

6. מוסיפים רק ביום שאת חוגגת את הפורים וכמובן גם בלילה שלפניו וכנ"ל בתשובה 5.

7. יש לנסות לצאת בכל דרך מהצבא. הבעיות הם הרבה יותר קשות ומורכבות.

8. כן, אבל ראוי לא לעשות כן כדי שלא להיסחף עוד ועוד בעניין זה. יש לגדור גדר שאינך הולכת במכנסיים ויהי מה.

9. מותר.

בברכה,

בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משלוח מנותהלכות פורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה