חברה והשקפה

עד כמה אדם צריך להשתדל בענייניו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לרב פנגר שלום וברכה! קודם כל רציתי לומר תודה רבה על ההרצאות המחזקות!! ראיתי את ההרצאה שלך עכשיו בנושא אמונה וביטחון ורציתי לשאול.. סיפרת על אדם שהשליך את כל יהבו על הקב"ה, ישב בבית, לא עבד וקרא תהלים, ומרוב אמונה בהשי"ת, נשלח אליו טון זהב. והשאלה המתבקשת היא- איך כל הזמן לימדו אותנו שהק"ה עוזר למי שעוזר לעצמו?? מה, אם אשב בבית ואאמין שהקב"ה יעזור אז יהיה בסדר? כלומר, ברור שהקבה יעזור, ובבודאי שהוא הגורם המסובב, אבל אנחנו צריכים לעשות השתדלות!! אי אפשר רק שנתפלל אליו.. הוא צריך לראות את השתדלותינו. זה כמו הסיפור עם משה רבינו (אני לא בקיאה בפרטים) שהקב"ה אמר לו שזה לא הזמן לתפילות עכשיו, שילך לעשות מעשה.. הקב"ה עוזר לנו אבל רוצה לראות שאנחנו משתדלים איזה השתדלות עשה האדם הזה?? הוא אמר תהילים, אבל זו לא השתדלות! (שזה, דרך אגב, חינוך מוזר לילדים שלו, לא? שבו בבית ואל תעשו כלום מלבד להתפלל ויהיה בסדר..") עניין נוסף: אמרת שמה שנקצב לי אקבל לא יותר ולא פחות- אם כן, למה אני צריכה להתפלל ולבקש..? הרי אקבל מה שנקצב לי גם ככה.. ויותר מכך: אם נקצב לי כבר, וזה לא משנה מה אומר- אז זה לא ישתנה? תפילותיי לא ישנו כלום?.. ודבר אחרון (סליחה שאני מטרידה, זה אומר שזה שההרצאה שלך גרמה לי המון עניין ומחשבות) אמרת שאסור להשתדל יותר מידי, מה הכוונה? אם אני מתפללת על משהו חזק מידי ורוצה אותו נורא זה מוריד לי "מההטבות של חיי העולם הבא"? איך אדע כמה זה יותר מידי? (הרי כתוב "במקום שיש חיסרון- או שלא התפללו עליו, או שלא התפללו עליו מספיק" אז זה אומר שאין דבר כזה לבקש יותר מידי.. לא?) אני מקוה שהבנת אותי, אשמח לתשובתך. תודה תודה ושוב תודה!! רעות.

תשובה

שלום וברכה

א. הכול לפי גודל האמונה של האדם, יחידי סגולה שמאמינים באמונה שלימה בבורא עולם אינם צריכים לעשות כלום מלבד תפילה אולם מי שאינו בדרגה גבוהה כל כך של אמונה צריך ללכת ולהשתדל ולא לסמוך על ניסים.

ב. התפילה מבטלת גזרי דין.   

ג. מותר להתפלל ככל היכולת ותמיד להוסיף שה' הטוב בעיניו יעשה. ההשתדלות המרובה האסורה היא השתדלות טבעית להתאמץ ולהתאמץ לקבל דברים בכוח.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה