שאל את הרב - כללי

מדוע השם הכביד את לב פרעה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, צוות האתר היקר ישר כח על עבודת הקודש שלכם שלוש שאלות בפי 1.בפרשת וארא פרק ט´ פסוק ה´: "וימת כל מקנה מצרים" כביכול מובן שכל הצאן והבקר מת למצרים ולא לישראל, ואז נאמר בפסוק י´ וַיְהִי, שְׁחִין אֲבַעְבֻּעֹת, פֹּרֵחַ, בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה" כביכול לא מובן כי הרי נאמר, לעניות דעתי, שמת הצאן והבקר במכת דבר. 2.למה זכה עם ישראל לצאת ממצרים האם ממעשיהם שלא חטאו וזכו להגאל? 3.כביכול עם ישראל זכה לצאת אז למה המצרים היו צריכים לקבל את כל המכות ועוד נאמר "ויכבד לב פרעה" למה ה´ הכביד לבו לשחרר את ישראל וכי לא יכל ה´ לשחרר עם עמו בפעם אחת ללא כל התהליך הזה? ברכה והצלחה בעבודת הקודש שלכם ובכלל! בברכה ליאור אסולין

תשובה

שלום וברכה

1. זוהי שאלת רש"י שם בפסוק, וזה לשונו:

באדם ובבהמה - ואם תאמר מאין היו להם הבהמות והלא כבר נאמר וימת כל מקנה מצרים, [הוי אומר] לא נגזרה גזרה אלא על אותן שבשדות בלבד, שנאמר במקנך אשר בשדה והירא את דבר ה' הניס את מקנהו אל הבתים.

2. עם ישראל כן חטא במצרים. אבל העם השכיל לשמור על שלושת המאפיינים שהבדילו בינם לבין המצריים, שם, לשון, לבוש. השמות היו יהודיים, הבגדים היו יוהדיים, וכן דברו זה עם זה רק בלשון הקודש. בזכות אלו הדברים נגאלו אבותינו ממצריים.

3. המצרים הרעו לעם ישראל, והיו צריכים לקבל את עונשם. פרעה היה צריך להיכנע ולשוח את העם לא בגלל המכות, אלא בגין צו הקב"ה, כשרצה אחרי חמשה מכות לשוח את העם עקב חוסר כוח סבל מהמכות, הקב"ה חיזק את לבו, שלא המכות יהיו אלו שיביאו אותו לשלוח את העם, אך ורק ההכרה שצריך לשמוע בקול ה'.

בנוסף למטרת המכות כעונש, הקב"ה התגלה כאן לפני עמו כמחולל כל הבריאה, מאחר ואת הבריאה לא ראתה האנושות בעין, התגלה הקב"ה בעשר המכות בכל רבדי הבריאה, והוכיח לעין כל היא יצר וברא וחולל את כל הנמצאים, דבר שיביא את עם ישראל לקבל עליהם עול מלכות שמים, ולהכיר בהקב"ה כמי שברא את הכל מבראשית.

בהצלחה -  מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה