אמונה

התעלות בדרכי ה´

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני בת 18 עוד 3 חודשים בע"ה, בעלת תשובה כבר 8 חודשים ברוך ה´, ואבא שלי גם בעל תשובה כבר 6 שנים ב"ה ועדיין אימי אחותי ואחי לא בתשובה. כל הזמן אני מקבלת על עצמי דברים חדשים, בהתחלה קיבלתי שבת, אח"כ צניעות, תפילות, ובזמן האחרון קיבלתי על עצמי להתקדש בע"ה ולא לראות טלויזיה חוץ מהדברות ולא לשמוע מוזיקה של גויים. השבוע הוצאתי פטור מהצבא והמשפחה שלי לא ממש מקבלת את זה יפה, אחותי חיילת ואמא שלי אמרה לי בעבר שאם אני לא אתגייס אני לא אכנס הביתה. אני עדיין הולכת עם חצאיות עד הברך אבל בע"ה אני מחפשת חצאיות צנועות יותר שמכסות את הברך גם כשאני יושבת. החלטתי שנמאס לי שרוב הבגדים בארון שלי הם לא צנועים למרות שאני לא לובשת אותם, והיה לי קשה לזרוק הכל אז זרקתי פעם אחר פעם, והשבוע זרקתי גופיות וחצאיות קצרות ממש שאי אפשר ללבוש אותם, אז קראתי ששלחו בהידברות שאלה מה לעשות והרב ענה לגזור ולזרוק, אז גזרתי כי ככה היה לי קל יותר לזרוק ולא לחזור בי ולהוציא מהשקית ולהגיד שוב אני אשמור.. כי אין כבר ברירה הבגד קרוע אבא שלי ראה את זה וצעק עליי שיכולתי לתת את זה לנזקקים או לאחותי ואמרתי לו שאסור אז הוא אמר הרבנים האלה משגעים את הנוער ושאני לוקחת את הדת יותר מידי קשה ומהר, אבל אני כבר עוד מעט בע"ה שנה תשובה ואני לא רוצה ליפול, אני רוצה להמשיך להתחזק, אני יודעת שאני הולכת בדרך האמת ושזאת האמת של הקב"ה אני כבר נשברת, אני לא יודעת אם זה ניסיונות משמיים ומה לעשות כי זה קשה ומייאש כל פעם מחדש, כל צעד שאי עושה המשפחה שלי נגדי, ואם לא אומרים לי את זה אז אני יודעת ושומעת את זה מאחוריי הגב שלי. בבקשה תעזור לי ותגיד לי איך להתמודד .

תשובה

 

שלום וברכה

 

גם אם המשפחה כעת לא תומכת ואף מתנגדת בשלב זה, אולם בורא עולם איתך ולא יעזוב אותך ובוודאי ה' יהיה איתך וכל מעשייך נרשמים בעט זהב בספר הצדיקים לפני ה'.

 

שמעתי מפי מורי ורבי מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א, כי חכמי ישראל בעת שכתבו את התלמוד - הבבלי, ראו לנכון לשלב סיפוריהם של בעלי תשובה שהיו שקועים בעומק השפלות, ומשם הכירו באמת ושבו אל הקב"ה, ואמר כי ברור שאילו היה התלמוד נערך בימינו אנו היו חכמי ישראל משלבים סיפורי בעלי התשובה בני ימינו, בתוככי התלמוד הקדוש, כי אכן ראויים סיפורים אלו של קידוש שם שמים להיכלל בתורה הקדושה, ושכל הלומד סיפורים אלה יקיים באמצעותו את המצוה הכי גדולה של תלמוד תורה, תורה שלימה היא, וכל כך הרבה יש לנו ללמוד מזה.

ברור כי איש שנולד במסגרת השומרת תורה ומצוות אינו מתנסה בכל אותם נסיונות קשים, ואם הוא רוצה להתעלות לדרגתם של בעלי התשובה שממש מסרו את נפשם להקב"ה, הוא יצטרך להזיע קשה בכדי להגיע לאותה דרגה של הזדככות כפי שזוכים לה בעלי התשובה שעמדו בנסיונות קשים ומרים. אבל כדאית היא ההשקעה, קשה ככל שתהיה, האושר הנסוך על פניהם של בעלי התשובה אינו דבר הניתן לזיוף, ואני אומר בהיכרות עם רבים מחברי בעלי התשובה שהם ממש ממש מאושרים, הלוואי שאזכה להגיע לדרגתם.

ואצרף דבר תורה קטן לחיזוק ולהתעודדות שתמיד טוב, וזה מחזק כל איש יהודי באשר הוא. במדרש בפרשת שמות כתוב על הפסוק שאמר הקב"ה למשה שבבואו למצרים יצא אהרן לקראתו, וְגַם הִנֵּה הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ, ובמדרש: אמר רבי יצחק בר מריון למדתך התורה דרך ארץ שכשאדם עושה מצוה יהא עושה אותה בלב שמח, אילו היה אהרן יודע שהקב"ה כותב עליו וגם הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו (שמות ד, יד), בתופים ובמחולות היה יוצא לקראתו. וכן, אילו היה ראובן יודע שהקב"ה כותב עליו וישמע ראובן ויצילהו מידם (בראשית לז, כא), בכתפו היה טוענו ומוליכו אצל אביו.

ואילו היה יודע בועז שהקב"ה כותב עליו ויצבט לה קלי (רות ב, יד), עגלות פטומות היה מביא ומאכילה. ולכאו` יש כאן פליאה עצומה, והרי בגדולי האומה מדובר כאן, אהרן הכהן, ראובן בן יעקב, בועז שופט ישראל, ועליהם לא ניתן לחשוד כי אילו ידעו שהתורה תכתוב עליהם הם היו עושים יותר, והלא הם עשו מה שעשו לשם שמים, והם לא היו מתפעלים מחשבונות של מה יכתבו עלי, וכו`, חשבונות אלו עושים אנשים פשוטים יותר.

ומסיימת המדרש, ר` יהושע דסיכנין אמר בשם רבי לוי, לשעבר היה אדם עושה מצוה והנביאים כותבים. עכשיו שאין נביאים מי כותב אותה, אליהו ומלך המשיח!, והקב"ה חותם על ידיהם, שנאמר אז נדברו יראי י"י איש אל רעהו ויקשב י"י וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו (מלאכי ג, טז). ולכאו` גם זה פלא, מה השאלה `מי כותבה`, והלא אחת מעיקרי הדת הוא להאמין שכל מעשי האדם בספר נכתבים, והקב"ה גומל טוב לשומרי מצוותיו, ומה זה השאלה `מי כותבה`, וכי כתיבה זו לשם מה, ולא די בכך אלא צריך כתיבה וחתימה על ידי אליהו הנביא ומלך המשיח, אתמהה .

אלא הפי` הוא כך, [ובערך כך כתוב בספר תורת משה להאלשי"ך הק` פרשת וישב], כי אדם העושה מצוה ברור שהקב"ה אינו מקפח שכרו, אבל האדם עצמו אינו יודע לפעמים עד היכן עליו להעריך את מעשיו העצמיים, ועד היכן כוח המעשה מגיע. האדם חושב לעצמו, שהמעשה הטוב שהוא עושה נוגע רק לעצמו, ומקסימום לסביביו, למקומו ושעתו, אבל הוא לא משער את ההיקף האדיר שיש למעשה האדם. בספרי הקודש מבוארת האמת כי התורה ומצוותיה, כל אות וכל קוץ הוא מקור השפעה בכל העולמות כולם, זה נצחיות, שממנה ברא הקב"ה כל העולם ומשם ההשפעה הנצחית לקיים את הבריאה העליונים ותחתונים בכל יום.

וזהו כוונת המדרש, שאילו ידע אהרן עד כמה מעשיו מגיעים, שאכן המעשה שעשה אהרן עם טוב מדותיו בפני עצמו הוא דבר גדול מאוד, שראה את משה עולה לגדולה ולא התקנא בו, שלכך זכה שתינתן החושן על לבו הטהור, אבל אילו ידע אהרן שמעשה זה אינו מעשה למקומו ושעתו בלבד, אלא שיהיה נעשה מזה פסוק בתורה, שזה נצחיות ושורש השפעה בכל העולם כולו, ועד היום כשמזכירים מעשה זה, מקיימים מצוות תלמוד תורה, ונעשה מזה `חתיכת תורה`, בוודאי שהיה אהרן מקיים המעשה שלו באופן נעלה ביותר, בתופים ובמחולות היה יוצא לקראתו.

ועל כך מסיים המדרש הא ניחא בזמן שהיתה נבואה, ומהמעשה של `וישמע ראובן ויצילהו מידם` נעשה פסוק בתורה, וכן מהמעשה של `וראך ושמח בלבו` נעשה תורה, וכן ממעשהו של בועז, `ויצבט לה קלי` נעשה פסוק בתורה, אכן מעשיהם מוערכים כנצחיות שבתורה, שממעשיהם נעשו דברי תורה ונבואה שאין לשער ואין לתאר את גודל מעלתם, אבל עכשיו שאין נבואה, מי יאמר שהמעשים שלנו ולו המעשה טוב הפעוט ביותר, משיגה ומגיעה למעלה למעלה, אולי אין זה אלא מעשה טוב לפי שעה, ועל זה אומרת המדרש, לא!, שגם מהמעשים הטובים שמקיימים בימינו נעשה כתיבה וחתימה, כתיבה בספר על ידי משיח ואליהו שהוא נביא, וחתימת הקב"ה, ויקשב ה` וישמע ויכתב בספר זכרון, ונעשה מזה ספר שלם מקור להשפעה בכל העולמות כולם, ואין מדובר כאן כלל על השכר הרגיל שהקב"ה גומל לשומרי מצוותיו.

ואילו היה יודע כל אחד ואחד את הפרספקטיבה הנכונה להעריך את ערך שמירת השבת שלו, ערך שמירת הטהרה שלו, ועד כמה מגיעה שפע בכל העולמות כולם באמצעות שמירת צניעות וכדומה, שאין זה דבר אישי המשפיע אך ורק למקומו ושעתו, אלא היינו משערים נכונה את הערך האמיתי של כל מעשה טוב, וחשיבות המעשה שהוא מקור לנצחיות לנצח נצחים, ולהשפעה על כל העולם כולו בלא שום הגזמות, הרי ברור שבתופים ובמחולות היינו ניגשים לכל דבר מצוה, להתפלל ולברך, בתופים ובמחולות היינו מרקדים במוצאי שבתות על כך שזכינו להיות שומרי שבת. ובתופים ובמחולות היינו משמחים את עצמינו על כך שאנו זוכים להתהלך בדרכי צניעות, ולהתנהג כדת משה וישראל.

 

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה