תורה ומדע

יצירת תא חי ע"י אדם

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

היום שמעתי בחדשות שחוקרים הצליחו לייצר תא חי . האם אתם יכולים להסביר לי איך יצרו תא כזה , ואיך מסבירים זאת מבחינה רוחנית . האם יכול להיות שאדם ייצר יצור חי ? בברכה חיים

תשובה


רק מי שלא הבין את הכתבה - יכול להתפעל ממנה. קודם כל מדובר בידיעה שהופיעה באתר פופולרי לא מוכר בשם "660 NEWS" (הוא עדיין לא עבר ביקורת עמיתים, וככל הידוע לי אפילו לא פורסם במגזינים וירחונים מדעיים רציניים דוגמת Nature או Science). כמו כן, חשוב לשים לב שהכתבה מספרת על יצירת תא -מלאכותי- ולא טבעי. זאת אומרת שהוא לא הורכב מרכיבים אורגניים המצויים בטבע, אלא נוצר באמצעות תוכנת מחשב. הוכחה ליצירת חיים מדומם אין כאן, וגם הוכחה ליצירת חיים במקרה אין כאן.
 
מבחינה מדעית לא ניתן ליצור תא חי ישירות מחומר דומם, מן הסיבה הפשוטה שנדרשים מרכיבים רבים בתא הפועלים במקביל. העניין הוסבר בהרחבה במאמר הזה:<>גם טובי המדענים לא הצליחו ליצור "תא פרימיטיבי" מכימיקלים דוממים - ואפילו בכוונת תחילה, ומתוך מאמץ אינטלקטואלי חסר פשרות. אפילו טובי המוחות לא הצליחו ליצור תא חי. האינטלגנטציה האנושית במיטבה לא הצליחה ליצור את התא הפשוט ביותר - עליו חולמים אבולוציונים מזה שנים. ואחרי כל זה, הם רוצים שנאמין שתא חי יכול להיווצר מעצמו בטעות?
ובכלל, אם קיים "תא פרימיטיבי" כל כך פשוט - מדוע אינו קיים בטבע? הרי אפילו חיידקים שורדים בתנאי חיות מינימליים. לאבולוציונים אין תשובות לשאלות אלו - אפילו לא כאלו דמיוניות.
 
והבדיחה הגדולה היא - שגם אם יצליחו ליצור תא חי באמצעות מירב-האינטלגנציה האנושית - הרי הדבר יוכיח בוודאות שהחיים נוצרו על ידי מתכנן אינטלגנטי, ולא מעצמם, דווקא מכיוון שנדרשה מיטב האינטלגנציה- האנושית ליצירת אותו תא.
האם לא יהיה זה מצחיק לשמוע מדענים הקוראים בקריאות הידד: "במשך עשרות שנים ניסינו ליצור את התא החי הפשוט ביותר שיכול להיות, והנה, לאחר כל כך הרבה שנים של מאמץ אינטלקטואלי וחשיבה מדעית - הצלחנו סוף כל סוף ליצור את התא הפשוט ביותר. הרי! הוכח כי החיים נוצרו בטעות!"
כל אדם רציונאלי ידבוק במציאות, ולא בדמיונות. המציאות מלמדת שאפילו החיים הפשוטים ביותר מורכבים לאין שיעור, וחייבים יוצר. אין לנו צורך לדמיין יצורים פרימיטיביים, כשאלו אינם קיימים... לא בטבע, לא במאובנים, לא במעבדה, ואפילו לא בדמיון.
 
בברכה,
דניאל בלס.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה