שאל את הרב - כללי

לאה אימנו

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בע"ה שלום ותודה על האתר המקסים! ידוע הוא שאברהם אבינו שהיה היחיד בעולם שידע שה´ הוא האלוקים וכל העולם בעברו השני (ולכן נקרא "אברהם העברי") ניצל מכבשן האש של נמרוד הרשע רק בזכות זה שעתיד היה לצאת ממנו יעקב אבינו ע"ה שנחשב ל"בחיר האבות". כלומר כל הזכות של אברהם אבינו ע"ה לא עמדה לו באותה עת אלא זכותו של יעקב אבינו ע"ה. רחל אמנו הצדקה נחשבה לפחות צדיקה מיעקב ואילו לאה אמנו יותר צדיקה מיעקב (ולראיה השבטים לוי, יהודה ויששכר שיצאו ממנה. לוי: אביהם של הכוהנים והלווים, יהודה אבי מלכות הנצח של בית דוד, ויששכר שבט התורה) כמו כן לאה אמנו נחשבת לאשתו של יעקב אבינו בעולם הבא ואף זכתה להיקבר עימו במערת המכפלה שבחברון. 1.) האם כל העובדות הללו מצביעות על כך שלאה אימנו ע"ה היא היא האישה הצדיקה ביותר עלי אדמות? ואם לא כן מי היא האישה הצדיקה ביותר בעולם, או לפחות זו שחטאה הכי פחות (למשל אצל הגברים ידועים הארבעה שנפטרו בעתיו של נחש...בנימין, עמרם, בועז וכלאב)? 2.) מהם מידותיה על לאה אימנו ע"ה פרט להיותה זו שאחזה "בפלך התפילה"? 3.) כיצד נישואיה ליעקב אבינו "תופסים" ואיך אינם נחשבים ל"קידושי טעות", שהרי יעקב אבינו ע"ה התכוון לשאת את רחל אחותה ולא אותה? 4.) מתי חל יום פטירתה של לאה אימנו ע"ה? 5.) מדוע בחרה התורה להמעיט מאוד בלספר על לאה אימנו? 6.) מה משמעות/ פירוש השם "לאה"? בברכת התורה

תשובה


שלום רב!

אין ספק שלאה אמנו היא מהנשים הצדקניות ביותר שבכל הזמנים.
אך יש רשימה הסופרת נשים אחרות בנבואה וביופי: תלמוד בבלי מסכת מגילה: שבע נביאות מאן נינהו? שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה, ואסתר.
תנו רבנן: ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה [רחב ואביגיל], ואסתר.

בתלמוד בבלי מסכת ברכות: ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו - לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא - עד שבאתה לאה והודתו, שנאמר הפעם אודה את ה'.

קרן אורה מסכת נדרים: וזו היתה מדת לאה אמנו לחזר אחר דבר מצוה וכו'.

בני יששכר מאמרי חודש סיון מאמר ו - מדות התורה: ונ"ל עפ"י מה דידוע ענוה היא מדת לאה (יראה מדת רחל וכו'.

פירוש הריב"א על התורה פרשת ויצא: והקשה רבנו תם: היאך היו קדושי לאה קדושין - הא הוו קדושי טעות - שהיה בדעתו לקדש רחל - ולבן מסר לו לאה במקום רחל?
ותירץ הר"ר אליקים: שיעקב היה ירא מרמאותו של לבן - כדכתיב ברחל בתך הקטנה - כדפירש רש"י שם - והיה חושש ללבן - שמא יחליף בלאה - ואמר בלבו: אם זאת רחל - יהיו קדושין לשם רחל - ואם יחליף לי רחל ללאה - יהיו לשם לאה - כדי שלא יעשה בעילתו בעילת זנות:

אינני יודע

בני לאה, הם תופסים מקום נכבד אחר כך, במקום לאה האם, ובייחוד דוד המלך.

בשכל טוב (בובר) בראשית פרשת ויצא: ולמה נקראת לאה - על שנילאת בבכי ובתחנונים שלא תנשא לעשו וכו'.

הצלחה וברכה;

יעקב משה


 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה