הלכות ומנהגים

פירות ארץ ישראל שיצאו לחו"ל צריכים הפרשת תרומות ומעשרות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד 
אא

שאלה

שלום, יש לי חבר שגר באנגליה. וכשהוא קונה בסופר הוא יכול לדעת אם הפרי/הירק מגיע מישראל. והרב באנגליה אמר לו שאין שום דינים של מעשרות (לא שמיטה, ולא מעשר שני וכו´) אם אוכלים פירות ישראלים בחו"ל. ואז הראה לי רב בארץ שהרמב"ם פוסק כמוהו (שאין דינים כאלה בחו"ל), אך החזון אי"ש מתנגד מאוד (כי טוען שזה רק לפירות שלא עובדו במלואם בארץ, כמו חיטה שמנקים אותה שם). ואז פתחנו שולחן ערוך, שאומר שבאמת אין דינים, אבל אחד המפרשים שם כותב שדעת השולחן ערוך היא רק לפירות שלא נגמר מלוא עיבודם בארץ. אודה מאוד אם הרב יוכל להגיד לי מה ההלכה למעשה, ואם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים. בתודה מראש

תשובה

שלום רב,

נכון כתבת שדעת החזון איש (דמאי, סימן טו סק"ד) שפירות שנגמרה מלאכתם בארץ, חייבים בתרומות ומעשרות גם אם יצאו לחו"ל. אולם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק י' (חלק יורה דעה סימן מו) להקל בזה, שפירות וירקות שנגמרה מלאכתם בארץ ישראל על דעת להוציאם לחוץ לארץ, אם יצאו לחו"ל, פטורים מתרומות ומעשרות.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:תרומות ומעשרותחוץ לארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים