חברה והשקפה

כמה גלגולי נשמות יש?

  • כ"ב תמוז התשפ"ג
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
בעבר קראתי שלכל נשמה יש 4 גלגולים בהם היא יכולה לעבור תיקון, ובמידה ולא עוברת תיקון בכל ארבעת הגלגולים היא נעלמת.
בנוסף, קראתי פרשנות מעניינת לגבי גלגול נשמתו של משה רבנו, אשר נשמתו עברה תיקון בשלושה גלגולים, ועל כן נקרא שמו משה (אות מכל גלגול)- הבל, שת, משה.
ואילו נשמתו של אדם הראשון עברה שני גלגולים וטרם השלימה את תיקונה- אדם, דוד המלך והגלגול האחרון יגיע בע״ה בהגיעו של משיח מזרע דוד (ועל כן האות מ׳ בשם אדם).
האם פרשנות זו הינה מקובלת או מבוססת?

תשובה

שלום וברכה

כך כתוב בדבר האר"י ואעתיק את דברי הערבי נחל דברים נצבים - דרוש ב 

ובענין הגלגול הקשו המפרשים שיש סתירה, כי הפסוק אומר (איוב לג, כט) הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר, דהיינו שאין מגולגל רק ג' פעמים, ובמקום אחר מצינו שיוכל להתגלגל אפילו אלף פעמים. 

והתירוץ הוא, כי הרשע יתגלגל בדומם שהוא כל כדור הארץ ואבנים וכיוצא, ושם נקרא הנפש ההיא אבידה כדבר האבוד, כמו מי שאובד מרגלית יקרה תוך הר מלא חול, שאף שנודע שהמרגלית מונחת באותו הר מ"מ הוא דבר אבוד כי אי אפשר למוצאה תוך ריבוי חול ההוא, ויוכל להיות שיגולגל אלף פעמים מדומם לדומם אחר. ואח"כ מתתקן מעט ויוצא מהדומם ומגולגל בצומח, וכאשר נעקר הצומח מהקרקע או יבול עלהו מרגיש הנפש ההוא טעם מיתה, ויכול גם שם להתגלגל אלף פעמים מצומח לצומח אחר ובכל אחד טועם ומרגיש טעם מיתה. אח"כ מתגלגל בחי ויכול להתגלגל תחלה בבהמות וחיות טמאות ואח"כ בטהורות עד שמתגלגל לצאן שהוא החשוב יותר בבהמות טהורות כי ישראל נמשלו לצאן וכמו שאמר הכתוב (יחזקאל לד, לא) ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, ואז הוא קרוב לתיקון כשיבוא בגלגול אדם, רק תחלה יגולגל על פי הרוב בעבד ושפחה וכדומה קודם שיבוא לנפש ישראל, וכשמגולגל באדם, אם מתקן מעשיו טוב, ואם הרשיע יתגלגל עוד בדומם צומח חי מדבר כנ"ל, באופן כי מה שאמר הכתוב פעמים שלש דקדק לומר עם גבר דהיינו שיגולגל ג' פעמים באדם, אבל בין כל גלגול וגלגול יגולגל בדומם צומח חי מדבר אלפים פעמים וכאמור. 

וכ"ז בשלא עשה תשובה, אבל אם עשה תשובה אין לך דבר שעומד בפני התשובה, אפילו דברים חמורים שנתחייב בגלגולים מרים ממות, הכל מתוקן בתשובה, ולא עוד אלא שלוקח שכר כפלים כי הזדונות נעשו כזכיות (יומא פו ב),ולא עוד אלא שהקב"ה מקרבו וקוראו רעהו כביכול (רמב"ם הל' תשובה פ"ז הל' ו - ז) נגד מה שמתחלה היה נקרא רשע. 

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה