תפילה וברכות

מאיזו שעה עד איזו שעה ניתן לקרוא שחרית, מנחה וערבית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב ברצוני לדעת מהם זמני התפילות ביום. ז"א מאיזו שעה עד איזו שעה ניתן לקרוא שחרית, כמובן שאני מבקשת לדעת לגבי נשים. וכמו כן אותה שאלה בעצם לגבי ברכות השחר, מנחה, ערבית, וק"ש שעל המיטה. בברכה ותודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,

זמן תפילת שחרית: לכתחילה, מזמן זריחת השמש, עד 4 שעות מהזריחה (בלוח שנה זה מופיע כך: "סו"ז ברכות ק"ש"). בדיעבד, כשאדם לא התפלל בתוך הזמן הנ"ל, אפשר להתפלל עד חצות היום. (ואם הזיד ולא התפלל תוך 4 שעות, יש לעשות תנאי של נדבה, שיאמר כך: "אם אני חייב להתפלל – הרי שתפילתי היא לחובה. ואם אינני חייב – תפילתי תהא לנדבה").

זמן קריאת שמע וברכותיה לגברים בלבד: קריאת שמע יש לקוראה עד שלוש שעות מהזריחה, (בלוח שנה זה מופיע כך: "סו"ז קריאת שמע"), וברכות ק"ש עד 4 שעות מהזריחה, ולאחר מכן אסור לברך ברכות קריאת שמע. הלכה זו לא רלוונטית לנשים ספרדיות, היות ונשים פטורות מקריאת שמע, ואין מברכות את ברכות קריאת שמע בשם ומלכות.
 
זמן תפילת מנחה: מחצי שעה אחר חצות היום, (בלוח שנה זה מופיע בשם "זמן מנחה גדולה"), עד שהשמש שוקעת .

זמן תפילת ערבית: לכתחילה, מ"צאת הכוכבים", שזה כרבע שעה אחרי שהשמש שוקעת, עד חצות הלילה. בדיעבד, שעבר חצות הלילה ולא התפלל, אפשר להתפלל עד שיאיר היום (-עמוד השחר) .

זמן ברכות השחר: הטוב ביותר לאחר התארגנות קצרה של הבוקר, ומי שלחוצה בבוקר - שתברך כמה שיותר סמוך לבוקר. ובדיעבד, אפשר לברך ברכות השחר עד שהשמש שוקעת.

זמן קריאת שמע על המיטה: סמוך לשינה של הלילה, ולא משנה באיזו שעה מהלילה את הולכת לישון.

חשוב להדגיש: כשאני כתבתי "4 שעות מהבוקר", זה לא בשעות של שישים דקות, וכן כשכתבתי "חצות היום" או "חצות הלילה" אין זה בשעה 12, אלא הכוונה לשעות זמניות , המשתנות לפי אורך היום או קיצורו. (ואין כאן מקום להאריך בהסבר החישוב).

לכן יש להסתכל תמיד ב"לוח שנה", שם מצויין "סוף זמן ברכות קריאת שמע". "זמן מנחה גדולה", "זמן חצות", וכמובן שגם כתוב שם את זמני ה"זריחה" וה"שקיעה" של כל יום ויום.

בברכה,
מנשה בן פורת


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שחרית לנשיםזמן מנחהזמן ערבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה