שו"ת חודש אלול

האם יש הגיון להיות יותר טוב רק לפרק זמן קצר של ימי הדין?

  • ט"ז אלול התשפ"ב
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
עכשיו בחודש אלול אני משתדלת להתחזק במה שאני יכולה ובעצם להיות יותר טובה. אבל אני מרגישה שהרי אני יודעת ששנה הבאה אני לא אהיה מושלמת ויש דברים שאני יודעת שאפול בהם... אז איך אני יכולה לעשות תשובה ולבוא ולבקש שנה טובה כשאני יודעת שאני אפול באותם דברים ובדברים נוספים. (לדוג אני יודעת שאיני מסוגלת להתנזר מסרטים....)
תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

יש מעלה גדולה בשמירה על דברים שאת לא מקפידה עליהם בדרך כלל בכל השנה.

א. כי מכה בראש כואבת ומסוכנת יותר ממכה ברגל. ימים אלו הם ימי הלב והראש של השנה, ולכן ההתנהגות שלנו משפיעה בימים אלו יותר מאשר בכל השנה. 

ב. בימי דין כל דבר שאינו כראוי פוגע יותר מאשר בשאר ימות השנה, הדברים מבוארים בספר הקדוש "ערבי נחל" בראשית - דרוש א:

"וכן ענין זה בשנה, כי נודע שעשרת ימי תשובה הם כענין י' קדושות הללו. ונודע (זח"ג רלא ב) שיום א' דר"ה הוא דינא קשיא, יום ב' הוא דינא רפיא, ואח"כ נתמעט הדין עד יה"כ, ואח"כ כל השנה נתמעט עוד הדין יותר. ולכן מבואר בשו"ע הלכות יוה"כ (סי' תר"ג) דאף מי שאינו נזהר מפת פלטר בכל השנה, בעשי"ת צריך ליזהר. דלכאורה תמוה, אם עבירה היא מי התירה בכל השנה, ואם לאו למה נאסרה בעשי"ת. אלא הוא הדבר אשר דברנו, שבכל ראשית הדבר הוא מדה"ד ודבר קטן נחשב לגדול, משא"כ בכל השנה אין הדבר ההוא פוגם כלל. וכן בכללות השנה", וכו'.

ג. בכללות, חשוב לדעת כי על האדם ללכת מדרגה לדרגה, ולהתעלות בהתאם למצבו הנוכחי וליכולתיו העכשויות. זאת אומרת, מה שהכי חשוב זה לא להישאר לעמוד על מקום אחד, אלא להתקדם כל הזמן, ואפילו בצעדים קטנים ביותר. לכן מומלץ לך שתקבלי עלייך דברים שהם לא נראים גדולים עלייך בכלל, ואחרי תקופה תראי שאת יכולה לקבל עוד משהו, ועוד משהו, ובהמשך הזמן תסתכלי אחורה, ותראי כמה התקדמת כבר, ותשמחי בחלקך, ותמשיכי הלאה, בעזרת ה'...

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עשרת ימי תשובהימים נוראיםפת פלטר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה