הלכות ומנהגים

מדוע לזרוק את הפרשת החלה?

  • י"א אלול התשפ"ב
אא

שאלה

מדוע לא לאפות את המעשר ולתת את החלה האפויה לעני ברחוב שיאכל, או למישהו נזקק או לתת את הבצק למשפחה נזקקת שיאפו בבית? לדעתי זו מצווה גדולה יותר מאשר לברך ולזרוק לפח. היום אין בית מקדש וכוהנים כך שמה שנותר לנו לעשות זה לתרום לעניים. אשמח לתשובה

תשובה

שלום וברכה

שאלה מוסרית יפה. אז ראשית חשוב לדעת כלל מוצק: על פי היהדות, מוסריות ואתיקה אנחנו לא קובעים מדעת עצמינו, אלא אנחנו מתבטלים לחלוטין לדברי התורה, שהיא האמת המוחלטת והבלעדית. רק לציין, היו אנשים, ועדיין קיימים כאלו, שהולכים אך ורק לפי האתיקה שהם רואים לנכון, ובלי ספק הם טועים, ולפעמים בטעויות מאוד חמורות. [דוגמא מובהקת בת זמנינו לכך, הוא המושג שנקרא "המתת חסד", שבעיני אומות העולם מדובר בחסד, אבל לפי התורה מדובר באכזריות מאין כמוה. דעת תורה על המתת חסד, אפשר לשמוע מהרב זמיר כהן בסרטון כאן].

כמובן שערכים כמו נתינה, חסד וצדקה הם ערכים נעלים ביותר לפי היהדות, ואשרי המרבה בהם כפי יכולתו, ונותן ומעניק כסף, עזרה ומאור פנים לזולת. אך הכל במסגרת ההלכה.

ולכן, לגבי שאלתך, התורה קובעת כי חלה מותרת רק לכהנים טהורים, ורק אם החלה עצמה טהורה. ומאחר וכולנו טמאי מתים, ואין לנו אפשרות להיטהר עד ביאת המשיח, החלה נטמאת מיד, וכן אין לנו כהנים טהורים. ולכן חובה לשרוף את החלה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כהניםחלההענקהחסדטמא מתהמתת חסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה