אמונה

למה יש חוסר צדק בעולם?

  • כ"ח סיון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב,

לצערי כל החיים שלי אני רואה את המושג 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו' קורה.

כל הזמן אני רואה אנשים שעושים טוב, רק רע חוזר עליהם, ואנשים שעושים רע אף פעם זה לא פוגע בהם רק עושה להם טוב ומקדם אותם בחיים. אפילו בלי קשר לרע שהם עשו, למשל, מישהו פגע בבנאדם אחר וגרם לו לאבד את העבודה שלו, למחרת אותו אדם רשע מקבל מתנה גדולה משמיים, כמו נגיד לזכות בלוטו, והבנאדם שעושה טוב לא מפסיקות ליפול עליו צרות, התנהלות פשוט לא הגיונית, ואני לא מבינה איך אפשר לחיות בתוך עולם כזה כ"כ חסר צדק, זה שובר אותי כל פעם מחדש ופוגע לי באמונה שאלוקים רוצה שיהיה לנו טוב.
אני באה מעולם החרדי ומכירה את כל הפירושים והמדרשים של 'אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים ולא כל מה שנראה לנו טוב הוא באמת טוב וכו'...',
ועדיין לי ממש קשה להתמודד עם דברים כאלה, לצערי אני מוצאת את עצמי עוזבת מקומות עבודה בגלל התנהלות לא טובה של אנשים שרק מקדמת אותם ופוגעת במי שלא מתנהל באותה צורה, זה כ"כ שובר אותי לראות את זה, שאני כבר לא מסוגלת להשאר שם.
איך אלוקים מצפה מאיתנו להשלים עם צורת חיים כזאת? הרי אני לא אהפוך את עצמי גם לרע ואנהג כמותם, כי זה לא מה שאני רוצה לעשות, אז מה בעצם הפתרון?
והאם יש לרב עצה בכל אופן איך להחזיק מעמד בסביבה כזאת ולהמשיך להאמין?
תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

אני חושב, שגם בלי הזוית של חשבונות שמים, רק מתוך התבוננות בעולם, התמונה שאת רואה היא לא מספיק שלמה. את מציינת כאן רק מקטעים, לא את התמונה השלמה.

האנשים שמתקדמים בעבודה ובכל מקום 'על גופות', לא באמת משיגים אושר בכך, קידום בעבודה, או אפילו להיות ראש ממשלה, לא בהכרח  מספקים לאדם את ה'טוב' או את ה'אושר' או הסיפוק או השמחה. אנשים כאלו הם שנואים על ידי כל מי שסביבם, לא רק את רואה שהם רעים, גם החברים שלהם (שאולי מתחנפים אליהם), גם בת הזוג, גם הילדים, הם מונעים מאמביציה להגיע לכיסא מסויים, ולשם כך הם רומסים כל ערך וכל אדם, אבל לא ברור בכלל שטוב להם.

שלמה המלך אמר 'חטאים תרדף רעה', וזו עובדה, אדם שהוא רע, החטאים שלו רודפים אחריו, אדם טוב הוא אהוב בכל מקום, גם בתוך המשפחה שלו וגם מסביב. אפילו אם אין לו כסף, ואפילו אם יש לו חלילה קושי בריאותי, אוהבים אותו, מעריכים אותו באמת (לא הערכה של חנופה כי יש לו כסף), ויש לו יותר שמחה. השמחה לא מצויה אצל העשירים, המקום הכי שמח בישראל, לפי סקרים, זה בני ברק.

נכון שזה לא מספיק בשביל שיהיה צדק, ומי שעשה עוול ראוי לו שייענש על כך, עונש ממשי, אבל העולם לא יכול להתנהל במידת הדין. הרי גם אנחנו לא רוצים שאם פעם לא נעמוד בנסיון, ונסתכל איפה שאסור, נהפוך לעיוורים, וכך הלאה, התיקון של העולם צריך לבא מתוכינו, להעצים את המצב הזה בו אדם שחוטא - הוא לא נסבל, הוא מוקע, וזה יביא באופן אוטומטי לכך שמי שעושה טוב, יוערך, יבורך, ויבא עליו רק טוב

בברה

הרב משה כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צדקצדיק ורע לו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה