אמונה

איך ניתן להבין הרג נשים וטף במלחמה מול שבט בנימין

  • כ"ה סיון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום וברכה,
אני בעל תשובה כבר כמה שנים ברוך השם,
אני מצטער על כך שעדין לא זכיתי להגיע לדרגה של תמימות בכל מה שאני נתקל בתנ"ך ובגמרא. הלואי שהייתי מגיע לדרגה כזו. מדי פעם עולים לי כל מיני תמיהות ואי בהירות לגבי מעשים שנעשו ורצוני למצוא דרך להגיע למדרגה של - לקבל הכל בתמימות ואמונה שלמה בלי שום שאלות אך לצערי הרב אני לא זכיתי עדיין.
אתן כמה דוגמאות של דברים לא מובנים:
עד כה נתקלתי בהסברים על כך ששבעת העמים היו אכזריים ולכן נהרגו נשים וטף. אך במלחמה מול שבט בנימין (במעשה פילגש בגבעה) נהרגו גם הם כמעט כולם - גברים נשים וטף וכן באנשי יבש גלעד. לכאורה קשה מאוד לדמיין בשכל מעשים כאלו ובפרט כלפי אחים יהודים (קשה לדמיין מישהו הורג ילד קטן של חיידר בן שלוש תמים עם פיאות וכדו' רח"ל). איך ניתן לישב על הלב פעולות כאלו שבסופו של דבר היו נחוצות על פי דין תורה?
כמו כן מה שהיה לאחר מכן שנלקחו מאנשי יבש גלעד בנות כדי שינתנו לבנימין - קשה לדמיין בשכלי הדל שאחרי שמשפחתם נהרגה, ילדות יתומות ניתנות לאנשי שבט בנימין - לא ברור אם זה נעשה בעל כורחן? האם הן היו יכולות להכיל את מה שעבר עליהן רק לפני זמן קצר ולהתחתן מיד אחר כך? אני מתנצל על הבורות אך לא מצאתי תשובות בשום מקום וזה פשוט מטריד את ליבי.
ברור לי שקשה להבין בשכלנו את התקופה וכו' אבל בסופן של דבר אנו לומדים הרבה דברים מהאבות הקדושים לחיינו שלנו, משמע שיש שייכות מסויימת אלינו ובכל זאת זה נראה כמו עולם אחר שאין לנו השגה בו.
ודאי לי שאני טועה בהתרשמותי אך ברצוני שהדבר יתיישב על ליבי כדי לא להיות מוטרד וגם כדי לדעת מה לענות למי ששואל דברים מעין אלו.

מעבר לכך אם יש לכם עצות לכך שאוכל להיות תמים באהבת השם ומאמין באמונה שלמה ולהפסיק לקבל חלישות הדעת מכל מיני קושיות וסתירות שעולות בזמן לימוד הגמרא, התנ"ך וכו' אשמח לקבל מכם...
ישר כח עצום על כל פועלכם,
בברכה
אורי

תשובה

שלום וברכה

בני בנימין הגנו על פושעים שביצעו אונס קבוצתי באשה עד המוות, זה פשע  נוראי, ובני בנימין לא הסכימו להסגיר את הפושעים למשפט, מכיון שעם ישראל הוא ממלכת כהנים וגוי קדוש, והפרת חוקי הקדושה מסכנת את כל העם ועלולה לגרום לכך שהארץ תקיא אותנו ח"ו, הרי חובתם של בני ישראל היתה להילחם בבני בנימין שלא לתת לגיטימציה לפשע הזה, וכך הורה להם אלעזר הכהן על פי רוח הקודש.

השאת הבנות הצעירות היתה מציאות רווחת באותו הזמן, בחברת השפע של ימינו זה כמובן לא מתאים ולכן לא עושים את זה, חז"ל אסרו להשיא ביתו קטנה, אבל בימי קדם כשהיו נשים רבות בלי מי שיפרנס אותן, ואשה לא היתה יכולה לפרנס את עצמה, וגם לא להגן על עצמה, הנישואין היו ברכה גדולה בכל מצב ולכן הבנות רצו זאת.

אשריך שאתה הולך בתמימות, ואם אתה רוצה להתחזק בזה, קרא נא את ספרי המהר"ל שמראה איך בכל מילה בדברי חז"ל יש טעמים, ותוך כדי דבריו משיב על כל השאלות, כגון בספרות באר הגולה.

בברכה

הרב משה כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלחמהתמימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה