הלכות ומנהגים

אותם יהודים שנרצחו בפיגועים האם זה נחשב קידוש השם?

  • כ"ז אדר ב' התשפ"ב
אא

שאלה

בפסוק:  וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם. כתוב בגמרא: הרוגי מלכות, אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן. הרמב"ם: מי נקרא יהודי שמת על קידוש השם? קידוש השם היא מצוות עשה מהתורה המחייבת יהודי למסור את נפשו במקרים בהם חל דין של יהרג ואל יעבור ועיקרם: עבודה זרה, שפיכות דמים, וגילוי עריות. אז אם כך יהודי שמת בגלל שהוא יהודי זה לא נחשב לקידוש השם לפי הגמרא והרמב"ם רק אם הוא מסר את נפשו בשלושת הדברים שכתבו רבותינו הנ"ל. אז איפה המקור שיהודי שנרצח בגלל שהוא יהודי זה נחשב קידוש השם? (לעילוי נשמתם לאותם אלה שנרצחו בגלל שהם יהודים).

תשובה

שלום רב,

הרב אפרים אשרי זצ"ל בשו"ת ממעמקים חלק ב' (סימן ד) העיד שהגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד לימד את בנו הרה"ג ר' נפתלי הי"ד בשואה האיומה את נוסח הברכה על קידוש השם. והעיד עוד שכך הייתה דעת החפץ חיים זצ"ל בהיותו ברוסיה בזמן המלחמה העולמית הראשונה בעת שהשתוללו שם מרצחים שהרגו ביהודים, שיש לברך על קידוש השם. ע"ש. הרי שדעת קדושי עליון אלה שכל שנהרג משום היותו יהודי, נחשב שנהרג על קידוש השם.

אולם בספר בכל נפשך (עמוד שעח) כתב, שהגאון רבי עזריאל אויערבאך שליט"א אמר לו בשם אביו הגאון רבי שלמה זלמן זצ"ל, שהנהרגים בשואת גרמניה אינם נחשבים שמתו על קידוש השם, ולא שייך בזה ברכת קידוש השם.

ושם (עמוד שעט) שאל את הגאון רבי חיים קניבסקי זצ"ל, האם מי שנהרג מחמת יהדותו נחשב מקדש השם, והאם יכול לברך ברכת קידוש ה', וענה לו: יש אומרים שכן, ושמענו גדולים נהגו כך.

הרחמן יגדור פרצות עמו ישראל וינחם אותם בבניין ירושלים במהרה בימינו אמן כן יהי רצון!

בשורות טובות ישועות ונחמות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קידוש השםיהרג ואל יעבור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה