חגים ומועדי השנה

למה קללת מרדכי "את ובית אביך תאבדו" לא התקיימה?

  • י"ח אדר ב' התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב, ''כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו'' וגו'.. וכתוב במסכת מכות (דף יא עמוד א) קללת חכם אפי' בחנם היא באה.. והרי לא מצינו שקללה זו נתקיימה בה. מה התירוץ? תודה רבה, שלומי

תשובה

שלום רב,

שאלה טובה, ועמד בזה החיד"א זצ"ל בספרו נחל אשכול (אסתר ד יד), וכתב ליישב, שמרדכי היהודי לא התכוון לומר לה כן בתורת קללה, אלא הודיע לה שאם תחריש, כך יארע לה.

ושוב כתב להעיר מדברי הגמרא במועד קטן (דף יח עמוד א) ברית כרותה לשפתיים, ומבואר שם שאם אדם גדול אומר דבר מסוים אפילו בשוגג, זה יכול להתקיים, ולמדו כן ממה שנאמר (קהלת י ה) "כשגגה שיוצא מלפני השליט".

וכתב ליישב בשני אופנים: א. ברית כרותה לשפתיים היינו דווקא כשאינו אומר כן דרך תנאי, אך בדרך תנאי לא שייך, וכאן מרדכי אמר כן על תנאי "אם החרש תחרישי" וגו'. ב. אפשר לומר שצריך שיהיו פיו ולבו שוין או לפחות שלא יהא לבו חלוק והפך מה שמוציא מפיו, ואם כן גם כאן אסתר הייתה חביבה על מרדכי ביותר והגזים, אבל לבבו לא כן יחשוב.

ובשם הרב חיים קניבסקי זצ"ל הובא ליישב (שיח חנוכה ופורים עמוד עט) שהטעם שקללת חכם אפילו על תנאי מתקיימת, משום שדיבור של חכם הוא כמו גזירה, אמנם פשוט שכמו שבכל גזירה מועילה תפילה ותחנונים לבטלה, גם לגבי זה היא מועילה, ומסתמא ביקשה אסתר על הדבר עד שהועיל לה. וכל אותם שמצינו שפגעה בהם קללת חכם כגון יהודה ועלי וכו', סברו שהקללה לא תחול עליהם ולא חששו לה כלל, ולכן לא התפללו להימלט ממנה, או שהתפללו ולא התקבלה תפילתם.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מגילת אסתרקללהמרדכי היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה