הלכות ומנהגים

איך מותר לקרוא לרבנים בשמם?

  • כ"ח כסלו התשפ"ב
אא

שאלה

שמעתי שאסור לקרוא לרב בשמו
רציתי לשאול איך מותר לקרוא להרב חיים קניבסקי ועוד מלא רבנים בשמם?

תשובה

שלום רב,

אכן שנינו במשנה מסכת סנהדרין (דף צ עמוד א) שאין לאפיקורוס חלק לעולם הבא. ובגמרא (שם דף ק עמוד א) דעת רב נחמן שאפיקורוס הוא זה הקורא לרבו בשמו, דאמר רבי יוחנן מפני מה נענש גיחזי, מפני שקרא לרבו בשמו שנאמר (מלכים ב' ח ה) "ויאמר גחזי אדני המלך זאת האשה וזה בנה אשר החיה אלישע". וכן הוא להלכה בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמב סעיף טו) אסור לתלמיד לקרות לרבו בשמו וכו'. ע"ש.

אלא שכתב רש"י בסנהדרין שם: בשמו - שאומר פלוני ואינו אומר מורי רבי פלוני. ע"כ. וכתב הכסף משנה (הלכות תלמוד תורה פרק ה הלכה ה) ומקרא מסייעו שאמר יהושע (במדבר יא כח) "אדוני משה כלאם". וכן פסק הרמ"א שם, שכל האיסור לתלמיד לקרות לרבו בשמו הוא דווקא כשאינו מזכיר רק שמו לבד, אבל מותר לומר רבי מורי פלוני. 

ואמנם דעת השפתי כהן (ס"ק כד) שהיתר זה הוא דווקא שלא בפניו, אבל בפניו אין להזכיר שמו כלל, רק יש לקרותו רבי, אולם הפרי חדש בליקוטים חלק על זה ממה שאמר יהושע למשה "אדוני משה כלאם", הרי שהיתר זה שייך גם בפניו, והובא בברכי יוסף (אות יז), ובחידושי רבי עקיבא איגר שם, ובפתחי תשובה (סק"י).

וכן דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק יורה דעה סימן יח אות ט) להלכה, אלא שכתב שם (אות יב) שאין להקל לקרוא לרבו מובהק בפניו בתואר הרב פלוני, אלא רק רבי פלוני. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמותכבוד רבו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה