חברה והשקפה

והנפש לא תמלא

  • ט' חשון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב

קראתי קטע מספרו של הרב זמיר כהן האדם ועולמו .

הייתי רוצה לקבל דוגמא לאיך הכותב מביא את הבנתו את הקטע לידי ביצוע. תן לי דוגמאות שאפשר להתשמש, לטפול רוחני.. ( לאישה ולגבר )

זה הקטע : אדם קם בבוקר, הולך לעבודה, רוצה כסף, "עושה" כסף, קונה בית, כולל ריצוף מיוחד ורהיטים, ואוכל, כמובן, קונה רכב חדש , לכל אורך הדרך. הכל מסתובב סביב החומריות.
כאשר הוא מרגיש חוסר סיפוק, מיד נמלך הוא בדעתו: "מה בעצם חסר לי?". כשמגלה שחסר לו עניין חומרי, הוא מיד מקשר זאת לחוסר הסיפוק, ופותח ברדיפה אחר מה שחסר, מתוך תקווה שכאשר ישיג אותו, יהיה מאושר.
אך כאן נוצרת בעיה מהותית: חוסר הסיפוק וההיעדר האושר, הן תחושות הקיימות בנשמה, והנשמה היא רוחנית. ממילא, אם ינסה לספק אותה באמצעות עניינים חומריים, הוא לעולם לא יוכל להגיע לסיפוק אמיתי, כי אי אפשר למלא נשמה רוחנית במה שחומרי.
סוד זה גילה לנו שלמה המלך באומרו בספר קהלת : "וגם הנפש לא תמלא". "משל למה הדבר דומה? לעירוני שנשא בת מלכים, אם יביא לה כל מה שבעולם - אינן חשובין לה כלום, למה? שהיא בת מלך. כך הנפש - אילו הבאת לה כל מעדני עולם אינם כלום לה. למה? שהיא מן העליונים".
הנפש היא רוחנית, אי אפשר לגרום לה סיפוק ואושר על ידי חומרנות. אף אם יינתנו לה כל מעדני העולם - לא תהיה בה שמחה אמיתית, משום שאין לה כל עניין במעדנים אלו - על אף שהם מהדברים המותרים. קל חומר אם הם מהאסורים, שאלו עוד מוסיפים צער על צערה ומורידים אותה לעצבות. לכן, אם ינסה האדם לשמח את הנשמה ע"י כסף, בתים, נכסים, מזון מעולה וטעים או סיפוק יצרים שונים - אין בכך כלום עבורה. "למה? מכיון שהיא רוחנית , שהיא מן העליונים".
שבת שלום ❣️

תשובה

שלום וברכה

לא הבנתי כל כך את השאלה.

הכותב מסביר שברדיפה אחר התענוגים והחומריות לעולם לא נהיה מרוצים. על כן כאשר האדם מחפש להיות מסופק ומרוצה בחייו, ישקיע ברוחניות ולא בעוד משהו גשמי שבוודאי לא יספק אותו ולא ימלא את נפשו.

בברכה שנזכה להשביע את נפשנו בתורה ובמעשים טובים,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חומריותגשמיותסיפוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה