חברה והשקפה

טבעונות ודאגה לטבע - האם זה הולך עם היהדות?

  • כ"ח אלול התשפ"א
אא

שאלה

אהלן, רציתי קודם כל לציין שאני מאוד מעריך את העבודה שלכם ב-הידברות, אתם עוזרים מאוד להבין למה אנחנו עם סגולה, ואנחנו באמת כזה, לא מנקודה של אגו יהודי. זאת רק תפיסה של גנון לחשוב ככה ועל תורה עם חוקים יבשים...

רציתי לשאול - אני צמחוני ושמעתי ואני בטוח ש-עוד הרבה, בטח גם אתם - על משבר האקלים ועל כל נושא הטבע, שהוא פשוט במצב גרוע. האקלים במצב גרוע - האסונות האלו הם לא ׳אסונות׳ - אלא תוצאה של השפעה שלנו על הטבע, והמצב של בעלי החיים גם על הפנים, הרבה מינים וזנים של בעלי חיים נכחדים בקצב מסחרר.

עכשיו זה לא רק ש-זה עצוב, זה משפיע ישירות עלינו. גלי חום אדירים, שטפונות וסופות, שריפות משוגעות בירושלים - ואם נגיד בעלי חיים כמו דבורים ייכחדו - לא יהיה לנו מה לאכול. וכמו ש-אמר נכון הרב זמיר - את האבולוציה אפשר לסתור והיא לא נכונה - כי אי אפשר לקחת נתונים מ-ההווה ולפיהם לקבוע את העבר הרחוק, זאת אקסטרפולציה. אבל משבר האקלים קורה בהווה - לכן אפשר להשתמש במדע ש-איתו מסבירים דברים פיזיקליים בעולם החומר, במרחב ובזמן... ומשבר האקלים הוא דוגמה מצוינת שהמדע מדייק איתו.

אני שואל את זה כי אי אפשר לסבול את המצב הזה כבר וכואב לי באמת על בעלי החיים המסכנים - אבל אני שואל אתכם מנקודה רוחנית עפ״י התורה והפנימיות שלה - הטבע משקף את הנפש הבהמית וגם בעלי החיים. וזה רשום ב-דברים / במדבר - שהקב״ה מצווה - ״והישמרו לכם לנפשותיכם״. בגלל זה אנחנו סובלים מזה - כי הנפש, אולם היא בהמית - אבל היא כלי חזק.

מה שרציתי לשאול, הוא:
א. מהי חשיבות הדאגה לטבע עפ״י התורה? האם יש סגולה לדאגה לטבע? לא כדי לקבל שכר, אלא פשוט כמו שאנחנו רוצים באמת לתת לאדם עני או נכה - האם ככה גם עם הטבע?

ב כבוד הרב זמיר כהן העלה סרטון ממש לא ממזמן על אכילת בשר - האם יש ניצוצות של קדושה והעלאה מדומם, צומח, חי עד לדרגת מדבר במידה ובעלי החיים סבלו מהזרקת הורמונים, אנטיביוטיקה, וכו׳? עדיין יש ניצוצות של קדושה במידה ובעלי חיים סובלים?

ג. אני הבנתי את כל הקטע של הבירור וניצוצות הקדושה לגבי התיקון שלנו - אבל האם כדי לתקן חייב לתקן ע״י אכילה, או שאפשר ע״י מצוות והלכות, זיכוך של האגו, לימודי פרד״ס והספירות וכל זה לתקן את החיים ב-גלגול הזה - בלי קשר לאכילה והעלאה מדומם, צומח, חי למדבר? או ש-חייב ניצוצות של קדושה בשביל הגלגול?

תשובה

שלום וברכה,
  
בעזרת השם נעשה ונצליח. עלה והצלח!
 
היהדות דורשת מאתנו לדאוג לעולם, וכן, גם לאיכות הסביבה. יש לנו חובה לשמור על כדור הארץ שהקב"ה נתן לנו.
יש לכך התייחסות בהלכה וגם במדרשי חז"ל: "ראה את מעשה הא-לוהים כי מי יוכל לתקן את אשר עִותוֹ" (קהלת ז, יג) - בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך (קהלת רבתי, ז, כח). ראה הרצאה על איכות הסביבה ביהדות:
https://www.hidabroot.org/video/56890
 
אי אפשר להפריד את כדור הארץ ממצוות שבין אדם לחבירו.
הרי כדור הארץ הוא בסופו של עניין גוש עפר, עם ליבה פנימית, שאינה שונה מזו של כוכבי לכת אחרים. מבחינה טבעית אין לכדור הארץ רגשות, וגם אם ח"ו היה עובר שואה גרעינית שתכחיד את כל היצורים החיים במעטפת החיצונית - כדור הארץ לא ישתנה.
ההבדל הוא אחד: העולם נברא עבור בני האדם כדי לשמשם. גם בעלי החיים ניתנו לרשות בני האדם. והבורא מקיים את היקום עבור בני האדם המקיימים את המטרה האלוקית: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי".
 
עלינו לשמור על איכות הסביבה עבור אחינו בני האדם, לכן מוטל עלינו לשמור על הטבע וכל בעלי החיים שבו. כפי הציטוט מן המדרש שהובא. גם המקורות שתשמע בהרצאות מדברים על החשיבות של שמירת ארמונו של המלך, אשר ניתן לנו כפיקדון כדי לשמש אותנו.
 
כמו כדור הארץ, גם הגוף שניתן לנו בעולם הזה הוא רק פיקדון, לכן מוטל עלינו לשמור על בריאותנו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". וכמו הגוף, כך גם העולם הוא פיקדון שעלינו לשמור עליו - עבור התכלית האלוקית.
 
2. זו ההלכה:

"אסור מן התורה לצער כל בעל חי. ואדרבא חייב להציל כל בעל חי מצער, אפילו של הפקר ואפילו של גוי. אך אם הם מצערין לאדם, או שצריך האדם להם לרפואה או לשאר דבר - מותר אפילו להרגן ואין חוששין לצערן, שהרי התורה התירה שחיטה..." (‏קצור שולחן ערוך, סימן קצא - איסור צער בעלי חיים ואיסור סירוס‏, סעיף א).
 
הסבל שהתעשייה גורמת לבעלי החיים היא עבירה, ואם הדבר היה בידינו היינו מונעים זאת ומחוקקים חוקים נגד כך. אך בין כך ובין כך, עצם אכילתם לצורך מצווה - הוא מצווה, כי שכר עבירה - עבירה, ושכר מצווה - מצווה. אין האחד מבטל את השני. על המצווה מקבלים שכר, ועל העבירה - עונש. העבירה לא מבטלת את המצווה, והמצווה לא מבטלת את העבירה!

 
גרימת צער לבעלי חיים הוא מעשה רע, כפי שגם זריקת שפכים וזיהומים לים הוא מעשה רע ומזיק מאוד. ובכל זאת אנו ממשיכים להשתמש בחשמל ובמחשבים ובשמפו - למרות הייצור הגרוע והמזיק לכדור הארץ. המלחמה צריכה להיות פוליטית. צריך להתנגד ולחוקק חוקים להגבלת התעשייה המודרנית, אך אי אפשר לדרוש מבני אדם להתנזר משימוש בחשמל ובמכוניות ובמחשבים, או מאכילת בשר.
 
3. אין חובה ביהדות לאכול בשר. אינך צריך להתעסק בנסתרות וסודות כמו העלאת ניצוצות. בנושאים כאלה די לפעול לפי הדרכת התורה: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך". ואמרו חז"ל: "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות" (חגיגה דף יג, א).

ענייני קבלה לא נועדו לכל אדם, ואין לך שום חובה וצורך לחשוש חששות כאלה על תיקונים וניצוצות.

 
כמובן שתיקון המידות יכול וצריך להעשות על ידי לימוד בספרי מוסר, לימוד תורה והתחזקות רוחנית! זה "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", וכך צריך.

 
אם הנפש שלך רגישה, וקשה וכואב לך לאכול בשר, מותר לך להיות צמחוני. אולם, אל נא תגיע למקום שבו מתגאים או חושבים בטעות שבכך זוכים למעלת צדיקות וחסידות בדורנו, כיוון שלא זו הדרך לשנות ולתקן את הבריאה. ולא זה התיקון שייעד ה' בעולמו לבני האדם. אחרת לא היה נותן להם כלל תאווה לבשר.
 
הקב"ה נתן לנו תאווה לאכילת הבשר, כי ציפה לכך שנאכל בשר. לשם כך קבע לנו חוקים וכללים באכילתם. לדוגמה, התורה אוסרת לנו לאכול בעלי חיים אינטליגנטיים:

https://www.hidabroot.org/article/185396

 
אכילת בשר היא עובדה אנושית, בדיוק כמו חוש מוסיקלי שניתן לבני האדם, ולא ניתן לנתק אותו מאף תרבות אנושית. עובדה שבני אדם אכלו בשר מימי קדם, ולא היתה אפילו תרבות אחת בכדור הארץ שלא נהגה לאכול בשר. לאחר שה' התיר לאכול את בעלי החיים, לא ניתן לתפוס זאת בשם אכזריות.
גם לא צריך להאמין לכל מה שמספרים בתעמולה הצמחונית שמופיעה ברשת. שוחחתי עם אנשים שעובדים ברפתות, והם תיארו לי תמונת מצב שונה, אם כי אין ספק שיש גם הרבה מה לשפר.
 
יושם לב שהטענה שבעלי חיים סובלים כבני אדם - יש בה הרבה מן האנשה והדמיון. למרות שבעלי חיים ללא ספק מרגישים כאב, אין להם חווית סבל וצער כבני אדם. עלינו לזכור שבעלי חיים אוכלים ונאכלים בטבע ב"אכזריות" רבה אף ללא עזרת האדם. הנה שאלה שקיבלנו על כך: "מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?"
http://www.hidabroot.org/he/article/132434
 
היהדות מלמדת אותנו כיצד להשתמש בחומר ולרומם אותו, ולא כדי להתנזר ממנו. כי ההתחברות הגדולה ביותר לבורא היא מתוך החומר. זו הסיבה שהתורה מעולם לא אמרה לחכמים להתנזר מנישואין לאשה, וזאת בשונה מהנזירים והכמרים שחשבו שכדי להגיע לצדיקות יתירה עליהם להתנזר ולא להקים משפחה, ומתוך שניתקו את עצמם מהחומר, הם פגעו בתכליתם הרוחנית, והזיקו לעצמם ולסובבים אותם.
 
היהדות מגבילה את תאוותינו, ומלמדת אותנו כיצד להשתמש בכל דבר שניתן לנו, אך אינה ממליצה להתנזר מהן. לכן היהודים נהגו תמיד למעט באכילת בשר, ולשומרו עבור סעודות מצווה, סעודות שבת וחגים. חז"ל מעולם לא נמנעו מאכילת בשר, וגם לא רבותינו הגדולים ביותר. אנו רואים שגם בימינו אין גדולי ישראל נמנעים מאכילת בשר, כך שאין לנו צורך לבקש להיות צדיקים יותר מגדולי הדור.
 
בעבר היו אף מקריבים קורבנות כדי לכפר על עוונות. הקורבנות נועדו כדי להתקרב לקב"ה (קורבן מלשון קירבה), על ידי מצווה זו שבה היינו מקריבים את הבהמה על המזבח, ובאמצעותה חשים כאילו אני מקריבים את עצמנו לפני בורא עולם, מה שהיה מקנה רגש של יראה ורוממות שמקרבת לה' ומכפרת על העוונות. אפילו בזמן קין והבל ונח, כשעוד לא אכלו בעלי חיים, היו מקריבים קורבנות לה'. יש אומרים שבאחרית הימים שלאחר הגאולה לא תהיה לנו עוד תאווה לבשר, ונחזור להיות צמחוניים כבימי האדם הראשון, זו היתה דעת הרב קוק זצ"ל, שגם הסביר שתפקיד זה לא מיועד לנו כעת, כי עיקר התפקיד שלנו כעת הוא לקיים את התורה והמצוות, ולתקן את העוולות שבין בני האדם, כדי להביא את הגאולה.
 
כדי לקבל תמונת מצב מלאה בנושא הצמחונות לפי היהדות, ומצב תעשיית הבשר בישראל, אבקש ממך לקרוא לפי סדר, ובעיון, את סדרת הכתבות שפרסמנו באתר בנושא זה.
 
מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?
http://www.hidabroot.org/he/article/132434

צער בעלי חיים: לא בכשרויות למהדרין:
www.hidabroot.org/he/article/90810
 
על צער בעלי חיים בתעשיית הבשר בישראל:
www.hidabroot.org/he/article/82824
 
צער בעלי חיים ביהדות: הרב שדאג להאכיל את תרנגול הכפרות:
http://www.hidabroot.org/he/article/94819
 
האם להיות צמחוני זה יותר מוסרי?
http://www.hidabroot.org/he/article/101813
 
מה המטרה של מצוות הקורבנות:
http://www.hidabroot.org/he/question/109247

איך אני יכול להתגבר על אובדן של כלב אהוב?
https://www.hidabroot.org/article/224570
מדוע אין לבעלי החיים חלק לעולם הבא?
https://www.hidabroot.org/article/224814
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צער בעלי חייםניצוצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה