חברה והשקפה

האם לעבודה זרה היו פעם כוחות?

  • ד' אב התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכם

לפי מה שהבנתי לעבודה זרה היה כוחות, כלומר פעם עבודה זרה הייתה פועלת, מה שמבקשים - היו מקבלים. אז רציתי לשאול אתכם, אם עבודה זרה הייתה פועלת, איך אברהם אבינו השתכנע שעבודה זרה זה שטויות? ואיך הוא שכנע אנשים אחרים שעבודה זרה זה שטויות? ואיך הגמרא אומרת שידעו ישראל שאין ממש בעבודה זרה, אם היה לה כוחות?

תשובה

שלום וברכה,

 

לעבודה זרה לא היו כוחות מעולם. 

אלא שהיו טקסים ודרכי כישוף (או קוסמות - אחיזת עיניים, טריקים) שידעו המכשפים לעשות, כאשר התוצאה כמובן לא היתה קשורה לסוג העבודה זרה שלהם. כך היו משקרים לאנשים ע"י להטוטיהם.

 

ניתן היה להכיר בשקריהם של המכשפים במספר דרכים:

1. לימוד הכישופים שלהם. כי מי שהיה לומד על כישופים/קסמיהם, היה מגלה מהר מאוד שאלו הן פעולות מכאניות מסוימות שתמיד עושות אותה פעולה, ולא קשורות לעבודה זרה כזו או אחרת. או שהיה מגלה שהם טריקים ואחיזת עיניים בלבד.

2. ללמוד על דתות אחרות, ולמצוא שגם שם יש מכשפים שעושים את אותן פעולות וקוסמויות בשם עבודה זרה אחרת. במילא זה דבר המוכיח שכל המכשפים משקרים במידה שווה.

3. ללמוד את ההיסטוריה שלהם, כי מעשי הכישופים למעשה עברו במסורת מאדם הראשון, ולא קשורים לעבודה זרה.

 

אברהם אבינו הבין בחוכמתו ויושרו שלא מגלים את האמת על האלוקים דרך כישופים/קוסמויות וכדו'. במקום זאת השתמש בשכלו כדי ללמוד את המציאות, וגילה הוכחות רבות לאחדותו של אלוקים, אינסופיותו, שהן הוכחות לוגיות שלא ניתן להתכחש להן:

- לדוגמה, העובדה שכל הכוחות בטבע פועלים בתיאום (אפילו השמש והירח והכוכבים), מוכיח שיש בורא אחד שעומד מאחורי הבריאה כולה ויצר את המכאניזם של הטבע. ולא שיש אלים שונים שמתקוטטים ביניהם על כוחות טבע שונים.

- העובדה שרק בורא אחד יכול לברוא את המציאות, כי שני בוראים היו מוגבלים זה לזה, מה שמוכיח שיש מגביל שקדם להם. לכן חייב להיות בראש ובראשונה בורא אחד ויחיד שאיננו מוגבל.

ראה הוכחות נוספות:

https://www.hidabroot.org/question/280027

 

בגלל שאברהם אבינו חיפש אחר האמת בכוח שכלו, הוא גילה שיש אלוקים אחד והתפלל אליו, עד שזכה בנבואה והתגלות אישית.

 

* * *

 

כעת חשוב להבהיר מדוע נס (כמו עשרת המכות) מוכיח התגלות אלוקית, בשונה מכישוף.

 

נתחיל בכך שמכשף הוא למעשה אדם מוגבל, ואינו מסוגל לחולל נסים גדולים. עדות לכך ניתן לראות מכל המכשפים שבעולם (שאמנים, מכשפי וודו וכו') שמעולם לא שינו סדרי בראשית והראו שליטה בעולם. מכשפים וקוסמים אינם אלא עושי תעלולים, ורוב מעשיהם אינו אלא אחיזת עיניים בלבד.

מסיבה זו, הרמב"ם מבאר שהחרטומים לא באמת הפכו מקל לנחש, אלא עשו רק מעשה של אחיזת עיניים. אולם מקלו של משה הפך לנחש אמתי ולכן בלע את נחשיהם. כוח הכישוף או אחיזת העיניים, הוא תמיד מוגבל.

 

ההבדל האמתי בין כישוף לבין נס הוא בגודל הנס:

גם אם יצליח אדם להרים סלע כבד, לא יוכל לעולם להרים הר ממקומו.  כך, מכשף/קוסם יוכל להראות כוס מים הופכת לכוס דם (לדוגמה, על ידי אחיזת עיניים), אך לעולם לא יוכל להפוך ימה שלמה לדם!

עשרת המכות הראו שליטה בטבע בקנה מידה ארצי, שליטה  בחייהם של מיליוני אנשים בו-זמנית, וכך הוכיחו שבורא עולם הוא שנגלה לעם ומסר את התורה.

  

תורת ישראל היא למעשה התורה היחידה בהיסטוריה הטוענת לאירועים ניסיים בסדר גודל של הפיכת חוקי הטבע, ובקנה מידה לאומי. הפיכת הטבע נמצאת באופן הברור ביותר בעשרת מכות מצרים, המראות כי העושה אותן הוא הבורא השולט על הטבע וחיי כל אדם. במכת הדם וחציית ים-סוף, הוכיח הבורא שהוא שולט על המים וכל הימים. במכת הצפרדעים והכינים, הוכיח הבורא שהוא שולט בכל הרמשים. במכת הערוב הוכיח הבורא שהוא שולט על החיות, במכת ארבה הוכיח הבורא שהוא שולט על כל היצורים המעופפים, במכת החושך והברד הוכיח הבורא שהוא שולט על חוקי הטבע - עונות השנה, האש והקרח, במכת דבר הוכיח הבורא שהוא שולט על המחלות. ובמכת בכורות הוכיח הבורא שהוא נמצא בכל מקום (כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית), שיש לו זיכרון אוניברסאלי (לזכור בכל מקום מי בכור ומי לא), הוא נמצא בכל זמן (הוא צפה בכל לידה במצרים בכל זמן), ויש לו כח להרוג כל אדם (בכך שהוא הרג את כל בכורי מצרים ברגע אחד). תורת ישראל היא התורה היחידה בעולם שטוענת לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לעשותם, ומכאן שהיא נכתבה מפיו. 

 

אגב, הרמב"ן מבאר שאפילו כישוף "אמתי" אינו יכול לחולל שינוי במציאות, אלא רק יוצר הצגה חיצונית למראית עין. פירוש הדבר שכישוף לא מסוגל לקרוע ים לגזרים ולהטביע צבא בתוכו, וגם לא להאכיל עם שלם במדבר במשך 40 שנה. זו הסיבה לכך שאין אנו מוצאים בעולם סיפורי נסים המתקרבים לעשרת המכות ומעמד הר-סיני. נא לקרוא בהרחבה:

http://www.hidabroot.org/he/article/866

  

בעוד כל הדתות בעולם מספרות על מעשיהם הקטנים של מכשפים וקוסמים, התורה מתארת נסים בקנה מידה ארצי שכל העם כולו ראה:
ובהם: הפיכת כל היאור לדם למשך שלושה ימים, אש וברד היורדים יחד מן השמים, מכת חושך, הריגת כל בכורי מצרים ברגע אחד, קריעת ים סוף, עמוד האש והענן, 40 שנה בהם עם שלם אכל מן השמים, שבירת חומות יריחו בקול שופרות, והחשוב מכל - מעמד הר סיני, בו כל העם זכה להתגלותו של הבורא.
 
כך היהדות מציגה מבחן הוכחה לאמיתתה (דברים ד, לב):"הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי? או הניסה אלוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדולים, ככל אשר עשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיניך? אתה הראתה לדעת כי ה' הוא האלוהים אין עוד מלבדו".

 

לסיכום, אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אברהם אבינועבודה זרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה