ליל הסדר במוצאי שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום רב ראיתי בלוח שנה שליל הסדר הבא יוצא במוצאי שבת. אם אני לא טועה, החג נכנס לפני יציאת השבת ולכן שאלתי: איך צריכים לעשות את הכל ז"א בדיקת חמץ, הכנות אחרונות לארוחת החג וכו`. ואם כבר על פסח, יש לי עוד שאלה. רוב המשפחה שלי בצרפת וקורא לנו לעשות את החג בחו"ל אך בצרפת יש יומיים חג ראשון וגם יומיים חג שני (הם מסיימים את החג יום אחד אחרינו). הרבה אמרו לי שאם אני בצרפת בחג, מותר לי לעשות רק יום אחד של יום טוב כמו פה ולסיים את החג כמו בארץ רק אם אף אחד לא רואה אותי. האם זה נכון אשמח להבהרה תודה

תשובה

שלום וברכה

ערב פסח שחל בשבת בדיקת וביעור חמץ זמן בדיקת חמץ וביעור חמץ בכל שנה הוא בי"ד בניסן. בשנה זו שי"ד בניסן חל בשבת מקדימים לבדוק חמץ בברכה בליל י"ג בניסן, ואחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא נמצא בבדיקה כמו בכל השנים. למחרת ביום שישי שורפים את החמץ שנמצא בבדיקה. וטוב לשרפו עד הזמן שרגילים לשרוף בשאר השנים, כדי שלא תשתרש בלב הרואים טעות, ויבואו לשרוף את החמץ גם בשנים אחרות בשעה מאוחרת (שו"ע תמד, א-ב). סעודות שבת בערב פסח שחל בשבת ב. מעיקר הדין אפשר להמשיך לאכול חמץ חופשי גם אחרי ששרפו חמץ בשעות הבוקר של ערב שבת.

וכך הדין עד סוף זמן אכילת חמץ בשבת בבוקר. ישנם קהילות מעטות הנוהגות שלא לאכול חמץ ביום שישי אחרי שריפת חמץ [מפני שלא יחליפו עם שאר השנים] עד ליל שבת, שאז מן ההכרח לאכול סעודת שבת מן החמץ, וכן בבוקר יום השבת חובה לאכול סעודת שבת עם לחם. וכך נוהגים בקהילה שלי. אילו היה מותר לאכול בערב פסח מצות, היינו אוכלים מצות בסעודות השבת כדי שלא להיכנס לבעיות חמץ. אבל חכמים קבעו איסור שלא לאכול מצות בערב פסח, כדי שהמצה תהיה חביבה עלינו בשעת מצוותה. לפיכך עלינו למצוא את הדרך איך לקיים את מצוות סעודות השבת, ומאידך לשמור שלא יגיעו פירורי חמץ לכלי הפסח ומאכלי הפסח. המנהג הרווח הוא להשאיר לחם חמץ לשתי סעודות ראשונות, ולנקות אחריו.

ויש שאוכלים בשבת זו פיתות, שהן פחות מתפוררות. אבל לתבשילים מכינים מאכלים כשרים לפסח בכלי פסח. ואם רוצים לאכול את תבשילי הפסח עם החמץ, יש לצקת בזהירות מרובה את התבשילים מסירי הפסח לכלים חד פעמיים, וכך אפשר לאכול את התבשילים יחד עם לחם חמץ. ורבים נוהגים לפצל את הסעודה לשני מקומות. את תחילה הסעודה עם החמץ מקיימים במקום אחר, ואת ההמשך במקום המיועד לאכילה בפסח. וכך עושים: את הקידוש של ליל שבת ויום השבת עושים באחד מחדרי הבית או במרפסת, ושם גם בוצעים על החלות או הפיתות.

אוכלים את הפת עם סלטים או ממרחים לכבוד שבת, ושמים לב שהפירורים לא יתפזרו. לאחר שסיימו לאכול מהפת, מנערים את הבגדים מפירורים, שוטפים את הפה, ועוברים לאכול על שולחן האוכל הכשר לפסח. שם אוכלים תבשילים כשרים לפסח בכלי פסח, ושם מברכים בסיום הסעודה את ברכת המזון. בסעודת שחרית, שוב מקדשים ואוכלים פת במקום שאינו מיועד לאכילה בפסח. ולאחר שמסיימים לאכול את מה שרצו מהפת, מנערים את הבגדים מהפירורים, שוטפים את הפה משיירי חמץ, אוספים את כל הפירורים והמאכלים שהיו עם החמץ וזורקים אותם לשירותים, מורידים את המים, ובזה אנו מבערים אותם מהעולם.

אם אכלו בכלים חד פעמיים, אוספים את הכלים לשקית וזורקים אותה לפח האשפה שברחוב. אם אכלו בכלים רגילים, שוטפים אותם, ומטמינים אותם יחד עם כלי החמץ. כדי להקל על ביעור החמץ, נוהגים לתכנן היטב את מאכלי השבת, כך שיהיה קל לאסוף את שיירי החמץ שלהם ולבערם. ובכל מקרה את מה שנותר אפשר לזרוק בשירותים ולבער, או אפילו לזרוק למקום הפקר כמו פח אשפה שנמצא ברחוב. לאחר ביעור כל שיירי החמץ אומרים את נוסח ביטול חמץ, ובזה גומרים לבער את החמץ מהעולם.

לאחר מכן עוברים לאכול על שולחן האוכל הכשר לפסח, ואוכלים תבשילים כשרים לפסח בכלי פסח, ושם מברכים בסיום הסעודה את ברכת המזון. את הזמנים המדוייקים של סוף זמן אכילת חמץ וביעור חמץ בשבת בבוקר יש להתעדכן בלוחות המקומיים. נכון להכין את כל מה שצריך לליל הסדר מיום שישי: לבשל את התבשילים, להכין את החרוסת, המרור, הזרוע, ואח"כ להקפיאם או להניחם במקרר.

ואחר צאת השבת יוציאום מהמקרר, משום שאסור להכין משבת ליום טוב. ואם לא הכינו את התבשילים והקערה לפני השבת, יש להכינם אחר צאת השבת, אלא שאין לעשות כן לכתחילה, כדי שלא לעכב את תחילת הסדר. וכן אסור לערוך את השולחן בשבת, מפני שאסור להכין משבת ליום טוב, אלא צריך לערכו מיד אחר צאת השבת.

אם הינך נמצא בחג במקום ישוב יהודי בחוץ לארץ אסור לעשות מלאכה ביום השני של החג שלהם, [גם כשאתה סגור בחדר], אף אל פי שאתה מתנהג בתפילות כביום חול [תפילין ביום שמיני של פסח, יש לך להניח בצינעא].

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה