שו"ת ספירת העומר

יכול להיות שבמשך השנים התבלבלו בספירת הימים?

  • י"ג אייר התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
אני חושבת על זה שבריאת העולם קרתה לפני המון המון שנים. ופעם לא היו לוחות שנה ודברים שעוזרים לספירת הימים. אז יכול להיות שעם הזמן התבלבלו בספירה והיום בכלל יום שני לדוגמא ולא יום שבת?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

כל מסורת שעוברת על ידי מיליוני אנשים בו-זמנית, לא יכולה להשתבש, כי גם אם אדם אחד או שניים יטעו - מיליונים אחרים יתקנו אותם. לדוגמה, הבה נניח שאת ועוד מספר חברות היו טועות לחשוב שהיום יום ראשון, מהר מאוד היו אנשים מתקנים אתכן.

 

עם ישראל היה תמיד חכם ומחוכם, ולמד אינספור טקסטים בעל פה, חישב את החודשים, את תאריכי חגי ישראל והמועדים, ובכל חודש קידש את החודש. לשם כך היתה סנהדרין ובתי דינים בכל עיר ועיר בישראל.

 

המושג שנקרא "טלפון שבור" יכול להתקיים רק כאשר אדם בודד מעביר מסר בעל פה לאדם שני, והשני לשלישי, עד שהמסר משתבש, אך זאת משום שהמסר מתחילתו עבר מיחיד ליחיד, ולא לרבים.
"טלפון שבור" לא יתרחש לעולם כאשר המסר עובר על ידי אנשים רבים מדור לדור. אם נשים בחדר אחד עשרה אנשים שיעבירו מסר לעוד עשרה אנשים - הרי אפילו אם אחד יטעה, התשעה יתקנו אותו. לכן "טלפון שבור" לא קיים בהיסטוריה המונית שעוברת על ידי מיליונים מדור לדור.  

 

עובדה שלאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותם ספרי תורה. מתימן ומאירופה וממדינות ערב, כולם חזרו עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. ועוד שלא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות, כי המחלוקות עוסקות תמיד בפרטים הקטנים ביותר, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל, מה שמוכיח שהתורה לא השתנתה כלל במשך אלפי שנים בכל קהילות ישראל.  

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםספירת העומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה